آلایندگی موتورسیکلت ها

آلایندگی موتورسیکلت ها 15 برابر خودروهای عادی

آلایندگی موتورسیکلت ها

معاون حمل‌و‌نقل و ترافیك شهردار تهران، گفت: موتورسیكلت تا 8برابر خودرو یورو 2 آلودگی و 15برابر خودرو معمولی پیمایش دارد.

سیدمازیار حسینی، با بیان مطلب، فوق اظهار داشت:‌ طبق آمارهای موجود سه میلیون خودرو با پلاك تهران در شهر تردد می‌كنند كه از این تعداد حدود یك میلیون و 800 هزار خودرو مطابق قانون در سن انجام معاینه‌فنی قرار دارند.

وی در ادامه، تصریح کرد: در حال حاضر یك میلیون و 500 هزار خودرو به مراكز معاینه‌فنی شهر تهران مراجعه كرده‌اند و پیش‌بینی می‌كنیم 300 هزار خودرو باقی‌مانده نیز در ماه‌های آینده برای انجام معاینه‌فنی مراجعه كنند.

معاون شهردار تهران با اشاره به اطلاعات به‌دست آمده از بررسی داده‌های آماری مراكز معاینه‌فنی شهر تهران، افزود: اطلاعات به دست آمده نشان می‌دهد از هر سه خودرو پیكان، پراید و وانت بیسان كه به مراكز معاینه‌فنی مراجعه كرده‌اند دو خودرو مردود شده است كه در مجموع 67 درصد از مردودی‌های مراكز معاینه فنی خودروهای شهر تهران را به خود اختصاص داده‌اند. 

به اعتقاد حسینی داده‌های آماری نشان می‌دهد، سه خودرویی كه سهم بسزایی در آلودگی هوا  و مصرف سوخت دارند؛ به دلیل نقص ایمنی بیشترین آمار تصادفات را نیز به خود اختصاص داده اند.

به گزارش روابط‌عمومی معاونت حمل‌ونقل وترافیک، وی با اشاره به این‌كه بیشتر افرادی كه در تصادفات جاده‌ای و شهری جان خود را از دست می‌دهند در رده سنی 21 تا 50 سال قرار دارند و آمارها نشان می‌دهد كه هر سال حوادث و تصادفات رانندگی حدود 6 درصد از تولید ناخالص ملی را از بین می‌برد، این مساله موضوع مهمی است كه اكنون با توجه به اطلاعاتی كه از مراكز معاینه‌فنی خودرو به دست آورده‌ایم غیر قابل انكار بوده و باید در سیاست‌گذاری‌های كلان كشور تاثیر بگذارد.

معاون شهردار تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره موتور سیكلت‌های كاربراتوری نیز، گفت: متاسفانه در بحث میزان آلایندگی موتورسیكلت‌ها وضعیت شهر تهران بدتر است زیرا، آمارها نشان می‌دهد هر موتورسیكلت كاربراتوری بین 5 تا 8 برابر خودرو یورو 2 می‌تواند آلودگی ایجاد كند، اما نكته‌ای كه این مساله را بدتر می‌كند، این است كه متوسط پیمایش یك موتور سیكلت 10 برابر بیشتر از یك خودرو معمولی با متوسط پیمایش 10 تا 15 كیلومتر است.
موتور سیكلت‌ها به غیر از میزان بالای آلایندگی هوا، باعث افزایش آلودگی صوتی در تهران نیز می‌شود.

مطالب رپورتاژ