هواپيمايي قطر

اتکای قطر به ایران، فرصتی برای تجارت های جدید

به دنبال افزایش تنش میان کشورهای منطقه کشور مصر،‌ امارات،‌ بحرین و عربستان سعودی  روابط دیپلماتیک خود را با قطر قطع کردند. به دنبال این تصمیم کشورهای نامبرده تمام پروازهای خود به این کشور را به حالت تعلیق در آوردند که به عقیده برخی از کارشناسان صنعت هوانوردی این موضوع برای ایران یک فرصت است.

طبق برآوردهای صورت گرفته در حال حاضر تنها شرکت هواپیمایی قطر ایرویز با داشتن بیش از ۲۰۰ هواپیمای فعال و سفارش حدود ۲۰۰ فروند هواپیمای جدید به عنوان یکی از بزرگ‌ترین ایرلاین‌های جهان فعالیت می‌کند و به ۱۵۰ مقصد بین‌المللی تردد دارد که بخش قابل توجهی از آنها به اروپای غربی و ایالات متحده آمریکا مربوط می‌شود.

با محدودیت‌های جدی که در مسیر تردد هواپیماهای قطری به وجود آمده به نظر می‌رسد عبور از آسمان ایران بهترین و در عین حال تنها گزینه آنها خواهد بود. هرچند که در این بین آسمان عراق نیز برای قطری‌ها در دسترس است اما مشکلات سیاسی و ناامنی‌هایی که در این کشور وجود دارد ترجیح مسوولان اقتصادی قطر را به سمت ایران خواهد آورد. موضوعی که در عین حال که برای کشور منابع مالی جدید به وجود می‌آورد نفوذ ایران را نیز در عرصه اقتصادی منطقه بالا خواهد برد.

کارشناسان معتقدند؛ ایران می‌تواند تعداد پروازهای هواپیمایی از تهران،‌ شیراز، لار ، بوشهر، بندرعباس به دوحه قطر و همزمان حرکت کشتی‌های باری و مسافری از بنادرجنوبی ایران به قطر را افزایش دهد.

در حال حاضر شمار زیادی از شهروندان قطری و خارجی برای سفر به قطر با مشکل بزرگی روبه‌رو هستند که کلید حل آن در دستان ایران است. این اقدامات می‌تواند باعث رونق و سود بزرگ بنادر و فرودگاه‌های‌ استان‌های جنوبی ایران شود.

تحریم های قطر از سوی بعضی کشورهای عربی تنها به ارتباطات هوایی محدود نمی شود و دیگر راه های ارتباطی همچون دریایی و خشکی را نیز در بر می گیرد و با توجه به مرز آبی ایران با قطر، مسیر دریا نیز فرصت مطلوب ایران برای بهره مندی و گسترش روابط تجاری با این کشور کوچک حوزه خلیج فارس به شمار می آید.

مطالب رپورتاژ