اعلام آمادگی ایران برای همکاری با ترکیه درزمینه‌ی بازآفرینی شهری

سید محمد پژمان مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران، ضمن اعلام آمادگی برای همکاری با کشور ترکیه درزمینه‌ی بازآفرینی شهری، گفت: در دولت جمهوری اسلامی ایران این اراده جدی وجود دارد که ناپایداری و غیر مقاوم بودن بنای سکونتی در محدوده‌های هدف بازآفرینی، کمبود خدمات و سرانه‌های خدماتی و نارسایی زیرساختی آن‌ها هرچه سریع‌تر برطرف شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی،  مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در نشست تخصصی حوزه مسکن و ساختمان که با حضور نمایندگان بخش‌های دولتی و شرکت‌های خصوصی دو کشور ایران و ترکیه به همت معاونت مسکن و ساختمان در ساختمان دادمان وزارت راه و شهرسازی برگزار شد، گفت: امیدوارم این نشست سرآغاز سلسله نشست‌های پی‌درپی و مستمر باشد تا بتوانیم از فرصت‌های ممتاز همسایگی و مشترکات فرهنگی، تاریخی و دینی هر دو کشور بهره ببریم و موجبات توسعه، عمران و آبادانی دو کشور را فراهم کنیم.

وی افزود: بازار گسترده کاری خصوصاً در عرصه محیط‌زیست و شهرسازی که خانم وارانک متولی آن است و متقابلاً جمع مقابل در وزارت راه و شهرسازی، فرصت‌های بی‌بدیلی برای دو کشور فراهم کرده است و درعین‌حال اراده جدی مسئولان عالی دو کشور را می‌طلبد تا زمینه‌های همکاری را بیش از گذشته فراهم کنند.

پژمان در ادامه خلاصه‌ای از ابعاد و اندازه کاری را که در دستور کار شرکت بازآفرینی شهری قرار دارد، تشریح کرد و گفت: بازآفرینی شهری به‌عنوان محوری‌ترین سیاست جمهوری اسلامی ایران است. در حال حاضر در شهرهای ایران، ۱۴۰ هزار هکتار بافت فرسوده وجود دارد که این بافت‌ها شامل بافت‌های تاریخی و واجد ارزش، سکونتگاه‌های غیررسمی و حاشیه‌ای می‌شوند.

وی با اعلام اینکه در ۱۴۰ هکتار بافت فرسوده شهری ایران بالغ‌بر ۵.۷ میلیون واحد مسکونی وجود دارد و بالغ‌بر ۲۰ میلیون نفر جمعیت در آن‌ها سکونت دارند، افزود: چندین موضوع جدی و اساسی برای اجرای سیاست بازآفرینی شهری وجود دارد که اصلی‌ترین آن‌ها موضوعات اجتماعی، پذیرش ساکنان بافت‌های فرسوده برای همکاری، جابه‌جایی و تغییر نوع سکونت است. امیدواریم با توجه به تجارب خوبی که در جمهوری ترکیه وجود دارد، بتوانیم با همکاری یکدیگر فقر اقتصادی بافت‌های فرسوده چه به جهت عمومی چه خانوار و چه محدوده بافت‌های فرسوده که فاقد امتیازات سایر نقاط شهری هستند را برطرف کنیم و بتوانیم همکاری مشترک خوبی را با یکدیگر در این بافت‌ها رقم بزنیم.

وی با اعلام اینکه شرکت بازآفرینی شهری اصرار به مشارکت و همکاری مردمی در بازسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده دارد، گفت: چگونگی حل این نامعادله برای اقتصادی کردن پروژه‌های احداث واحدهای مسکونی در بافت‌های فرسوده و بهسازی آن‌ها مدنظر است که معتقدیم در تبادل تجربیات مشترک و در همکاری‌های مشترک محقق خواهند شد.

پژمان همچنین افزود: استفاده از تجربه ترکیه در خصوص چگونگی همراهی همه بخش‌ها و دستگاه‌ها با مدیریت واحد برای انجام نوسازی و بازسازی مدنظر ما قرار دارد. درعین‌حال، وزارت راه و شهرسازی زمین‌های بزرگی را در محدوده شهرها در اختیار دارد و در برنامه است تا با اجرای پروژه‌های بازآفرینی شهری و خلق ثروت بتوانیم تجهیز منابع کنیم.

 

مطالب رپورتاژ