افتتاح هفتمین نمایشگاه بین‌المللی حمل‌ونقل ریلی

مراسم افتتاح هفتمین نمایشگاه بین‌المللی حمل‌ونقل ریلی با حضور محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی، سعید رسولی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت راه‌آهن ج.ا.ا در محل نمایشگاه بین‌المللی تهران افتتاح شد. در این افتتاحیه ۳ تفاهم‌نامه و قرارداد تأمین منابع مالی و تولید ناوگان حمل‌ونقل ریلی کشور به امضا رسید و همچنین در این نمایشگاه ششمین کنفرانس بین‌المللی پیشرفت‌های اخیر در مهندسی راه‌آهن به مدت سه روز در محل دائمی نمایشگاه بین المللی نیز برگزار می‌شود.

حفظ سرعت حرکت توسعه زیرساخت‌ها

وزیر راه و شهرسازی در مراسم  افتتاحیه هفتمین نمایشگاه بین‌المللی حمل‌ونقل ریلی صنایع تجهیزات و خدمات در خصوص غفلت از توسعه ریلی به عناوین مختلف در سال‌های پس از انقلاب گفت: در دو دولت اخیر توسعه حمل‌ونقل ریلی و نرخ بهره‌برداری رو به رشد است و اطمینان دارم می‌توانیم سرعت حرکت توسعه زیرساخت‌ها را حفظ کنیم. گسترش ترانزیت ریلی مورد تائید و تأکید مقامات کشوری و مجلس است.

دوران محرومیت و رکود صنایع ریلی طولانی بوده که باید با گسترش صنایع داخلی با دید حمایت از تولید داخلی و رقابت در بازارهای خارجی توسعه ریلی را به دست آوریم. همچنین استفاده از فرصت‌های بازار سرمایه می‌تواند راهکار خوبی برای دستیابی به منابع مالی باشد از همین‌رو راه‌آهن نیازمند تحول در فرهنگ سازمانی و رفتاری است تا قابلیت ریلی را افزایش دهیم و مردم را بیش‌تر به استفاده از ریل تشویق کنیم.

 

 

اسلامی با اشاره به تخصیص دو هزار میلیارد تومان از سوی سازمان برنامه و بودجه، برای راه‌اندازی شرکت‌های تولید واگن، عنوان کرد: قرار است از محل این اعتبار، ۹ شرکت سازنده واگن با ۱۶ شرکت بهره بردار مرتبط شده تا از محل تبصره ۱۸ قانون بودجه به توسعه ساخت واگن منجر شود. منابع بازار سرمایه علاوه بر این‌که سهل الوصول‌تر از تسهیلات بانکی است، از این تسهیلات ارزان‌تر هم خواهد بود.در رابطه با قطارهای پرسرعت نیز باید وارد حوزه شویم.

وزیر راه و شهرسازی، با اشاره به اهمیت استفاده از ظرفیت ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر، گفت: اجرای این قانون باید به گونه‌ای باشد که بخش خصوصی از سرمایه‌گذاری با بازدهی بالا در بخش ریلی استقبال کند، در غیر این صورت شرکت‌های ریلی خصوصی مجبور هستند برای آن‌که درآمد و هزینه‌های آن‌ها به نقطه سر به سر برسد، از کیفیت خدمات خود به مردم بکاهند که این اشتباه است؛ بلکه باید به سمتی برویم که مردم میان کیفیت خدمات ارائه شده از سوی شرکت‌های ریلی، شرکت مورد نظر خود را انتخاب کنند.

وزیر راه و شهرسازی در خصوص تولید ریل در داخل گفت: تولید ریل ملی از سوی شرکت‌های فولادی آغاز شده، هر چند مطالعات ساخت ریل در داخل ۱۰ تا ۱۵ سال طول کشید، اما شرکت‌های فولادی ما از شرکت راه آهن و شرکت ساخت سفارش تولید گرفتند. ما می‌توانیم با استفاده از  سرمایه بخش خصوصی مزیت رقابتی را افزایش دهیم و قیمت‌گذاری و پرداخت یارانه را کاهش دهیم تا از طرفی کیفیت و قابلیت عملکرد راه‌آهن مورد انتخاب مردم باشد که لازمه این کار این است که این موضوع پایه‌گذاری شود.

 

انعقاد قرارداد ۲ هزار میلیارد تومانی برای تولید هزار دستگاه انواع واگن مسافری

مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران از انعقاد قرارداد ۲ هزار میلیارد تومانی برای تولید هزار دستگاه انواع واگن مسافری خبر داد.

 

 

سعید رسولی، مدیر عامل راه آهن در مراسم افتتاحیه هفتمین نمایشگاه بین المللی حمل و نقل ریلی، گفت: همزمان با آغاز تحریم‌های ظالمانه برگزاری این نمایشگاه نشان دهنده عزم جدی خانواده راه آهن برای عبور از تحریم‌ها است. سال 98 برای حمل و نقل ریلی سال فرصت است و امضای تفاهنامه ۲ هزار میلیارد تومانی برای تولید یک هزار دستگاه انواع واگن مسافری همچنین بازسازی واگن‌های مسافری است. اعتبار این طرح نیز ابلاغ شده است. چند بانک برای مشارکت در این طرح اعلام آمادگی کرده‌اند و به زودی شاهد تولید محصولات ریلی در کارخانجات داخلی خواهیم بود. 

 

امضای تفاهمنامه تأمین مالی واگن باری از محل منابع مالی بازار سرمایه

در مراسم افتتاحیه هفتمین نمایشگاه ریلی و ششمین کنفرانس بین المللی پیشرفت‌های اخیر در مهندسی راه آهن، تفاهم‌نامه تأمین مالی خرید واگن باری از محل منابع مالی بازار سرمایه توسط شرکت تأمین سرمایه بانک مسکن و شرکت راه‌آهن حمل‌ونقل به امضا رسید.

 

 

 در  این تفاهم‌نامه طرفین توافق کردند در زمینه تأمین منابع مالی و ارائه خدمات مشاوره برای نوسازی و بهسازی ناوگان ریلی از محل منابع مالی بازار سرمایه همکاری لازم را به عمل آورند.

 این قرارداد توسط سید محسن فاضلیان مدیرعامل شرکت تأمین سرمایه بانک مسکن و عبادالله فروزش مدیرعامل شرکت راه‌آهن حمل‌ونقل به امضا رسید.

امضای قرارداد پرداخت یارانه صرفه‌جویی سوخت برای طرح توسعه حمل‌ونقل بار و مسافر بین راه‌آهن و شرکت ریل پرداز سیر

 

 

 هم‌زمان با این نمایشگاه قرارداد پرداخت یارانه صرفه‌جویی سوخت برای طرح توسعه حمل‌ونقل بار و مسافر بین راه‌آهن و شرکت ریل پرداز سیر به امضا رسید که مقرر است از محل صرفه‌جویی در مصرف سوخت به استناد ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید طرفین بتوانند برای تولید ۵۰ دستگاه واگن باری لبه‌بلند با استفاده از ظرفیت‌های داخلی با یکدیگر همکاری کنند. این قرارداد توسط سعید رسولی مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران و فرهنگ طلوعی مدیرعامل شرکت ریل پرداز سیر به امضا رسید .

 

الهام زرقانی

خبرنگار ماهنامه صنعت حمل و نقل 

مطالب رپورتاژ