افزایش چند برابری هزینه تعمیرات و بحران جدید اتوبوس‌های فرسوده

ماهنامه صنعت حمل و نقل: مشکلات اقتصادی حال حاضر کشور و عدم تخصیص ارز دولتی برای تامین تجهیزات و قطعات مورد نیاز اتوبوس‌­ها از یک سو و افزایش 2 تا 4 برابری هزینه تعمیرات این بخش از ناوگان حمل و نقل عمومی از دیگر سو موجب ایجاد بحران جدیدتری به غیر از فرسودگی روبه رو شده است.

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران در کارگروه رفع دودزائی گفت: هر چند 95 درصد اتوبوس­‌های پایتخت دارای برگه معاینه فنی هستند و تنها 5 درصد از این اتوبوس­‌ها به دلیل فرسودگی بالا و لزوم انجام تعمیرات جدی روی آنها هنوز موفق به دریافت برگه معاینه فنی نشده‌­اند، اما؛ در بررسی مجدد کارشناسان شرکت واحد اتوبوسرانی به این نتیجه می‌­رسیم که شهر تهران مشکلات جدی­‌تر از اخذ برگه معاینه فنی برای ناوگان تحت مدیریت این مجموعه را دارد.

افزایش هزینه تعمیرات اتوبوس­‌های فرسوده و بی­‌کیفیت بودن سوخت مصرفی اتوبوس­‌های گازوئیلی طبق پایش سه ماهه نخست سال جاری مشکلات جدیدی است که پیمان سنندجی نسبت به آن هشدار می­‌دهد.

وی بیان کرد: الزام ناوگان اتوبوسرانی شهر تهران به انجام معاینه فنی به صورت سه ماه یکبار و همچنین نظارت ویژه مناطق اتوبوسرانی شهر تهران بر اجرای این الزام باعث شده تا ناوگان در وضعیت مطلوبی از نظر اخذ برگه معاینه فنی خودرو قرار بگیرند.

سنندجی افزود: اتصال سیستم معاینه فنی اتوبوس‌­های شهر تهران به سیستم سیمفا یکی از موفقیت­‌های ماست چرا که با این اتصال و نظارت بر وضعیت معاینه فنی اتوبوس‌­های شهر تهران به صورت یکپارچه و سیستمی می‌­توان امیدوار بود که 100 درصد اتوبوس‌­های فعال شهر تهران دارای معاینه فنی و مجاز به تردد و خدمات‌­رسانی در پایتخت هستند.

مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی به مردم توصیه کرد در صورت مشاهده اتوبوس‌­های دودزا گزارش آن را به سامانه 1888 اعلام کنند اما وی درعین حال به مسافران همیشگی ناوگان اتوبوسرانی شهر تهران این پیشنهاد را داد که در صورت دیدن اتوبوس‌­هایی که برای حفظ سلامت شهروندان سالم هستند و آلایندگی‌­ای ندارند را نیز گزارش دهند تا این اقدام مردم ضمن ایجاد یک نظارت مردمی بر وضعیت ناوگان اتوبوسرانی شهر تهران انگیزه‌­ای برای بخش خصوصی به منظور رفع مشکلات ناوگان تحت پوشش آنها شود.

نصب برگه معاینه فنی روی اتوبوس‌­هایی که موفق به دریافت آن شده‌­اند در قطع بزرگ یکی دیگر از اقداماتی است که شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران انجام داده است که به عقیده سنندجی این اقدام باعث می‌­شود تا مردم به وعده‌­هایی که این مجموعه در قبال حفظ سلامتی آنها عنوان کرده­‌اند؛ امیدوار شوند.

مطالب رپورتاژ