بازرسي خطوط انتقال برق توسط پهبادها

بازرسي خطوط انتقال برق توسط پهبادها

همزمان با آخرين روز كنفرانس بين المللي برق عنوان شد:

بازرسي خطوط انتقال برق توسط پهبادها

به گزارش پايگاه خبري توانير، متخصصان ايراني در حال بررسي بهره گيري از پهبادها در بازرسي خطوط انتقال برق، به ويژه در مناطق صعب العبور هستند.

 

براين اساس، كنترل پذيري و مانور مناسب، مقاومت دربرابر خطاها، مداومت پروازي، ارتفاع مناسب پروازي، دوربين مناسب با قابليت نزديك كردن تصاوير(زوم)، سيستم ارتباطي مناسب، مانيتورينگ برخط و… از جمله ويژگي هاي سيستم هاي عمود پرواز يا پهبادها به شمار مي رود.

با توجه به اين ويژگي ها، سه تن از محققان شركت برق منطقه اي فارس طرح استفاده از نوع خاصي از پهبادها را داد . این طرح را در بازرسي خطوط انتقال برق در حال اجرا دارند.

براساس مطالعات انجام شده توسط متخصصان اين شركت ، مقاله اي در این قالب در كنفرانس بين المللي برق ارائه شده است . طول زياد خطوط شبكه، گستردگي جغرافيايي و عبور از مناطق صعب العبور و عمر بالاي شبكه از دلايل بازرسي خطوط انتقال برق به شمار مي رود.

محمدتقي رئيسي، نويد اقتدارپور و مهدي توكلي از پژوهشگران و كارشناسان برق منطقه اي فارس هستند . آن ها بررسي هایی روي سيستم هاي عمودپرواز(پهبادها) انجام دادند . گفتند : در حال حاضر بازرسي خطوط انتقال برق كشور به روش قديمي و به صورت بازديد صعودي و عمومي انجام مي شود.
براساس اين مطالعه انجام شده، سرعت و دقت كم، هزينه زياد، احتمال آسيب ديدگي نيروي متخصص و… از جمله معايب استفاده از روش هاي مرسوم كنوني در بازديد خطوط انتقال برق است.

اين درحالي است بازديد از خطوط انتقال برق توسط پهبادها مزاياي بسيار بيشتري نسبت به روش هاي كنوني دارد . مي توان به افزايش دقت و سرعت بازرسي از خطوط، امكان بازرسي در شرايط برقدار، كاهش صدمات جانبي نيروي هاي متخصص اشاره کرد . همچنان می توان به آشكارسازي عيوب غيرقابل تشخيص در روش هاي مرسوم و امكان بررسي شرايط محيطي و ارزيابي وضعيت آنها اشاره كرد.

مطالب رپورتاژ