air-india

بازگشت ایرایندیا به آسمان ایران پس از دو دهه

بازگشت ایرلاین‌های بزرگ جهان و منطقه به آسمان ایران یکی از اصلی‌ترین خبرهایی بوده که در طول ماه‌های گذشته صنعت هواپیمایی کشور را تحت تاثیر خود قرار داده است، این بار خبر بازگشت ایرلاین های هندی‌ها از آغاز سال آینده به آسمان ایران جدیدترین خبر حوزه هوایی کشور است.

از ابتدا در دوران پسابرجام یکی از اصلی‌ترین بخش‌هایی که توانست پس از مدتی طولانی رابطه خود با بازارهای جهانی را ترمیم کند صنعت هواپیمایی ایران بود، صنعتی که در سال‌های طولانی تحریم با محدودیت‌های جدی مواجه شد و حالا توانسته بخشی از سهم خود را باز پس گیرد.

یکی از اصلی‌ترین مسائلی که در طول ماه‌های گذشته مطرح بوده بازگشت ایرلاین‌های بزرگ به آسمان ایران است و پس از آنکه شرکت‌هایی چون ایرفرانس و بیریتش ایرویز و کی ال ام اعلام کردند پروازهای خود را از سر خواهند گرفت حالا نوبت به شرکت ایرایندیا که از حدود بیست سال پیش تاکنون پرواز مستقیمی به تهران نداشت، رسیده است. این شرکت اعلام کرده از فروردین ماه سال آینده نخستین پروازهای برنامه‌ای خود به تهران را در دستور کار خود قرار خواهد داد و احتمالا در طول هفته چهار پرواز میان تهران و دهلی نو برقرار خواهد کرد.

با وجود آنکه اولویت اصلی ایران در این حوزه بازگرداندن قدرت ایرلاین‌های داخلی و حمایت از انها در قبضه کردن بازارهای بین المللی است، اما با توجه به زمان بر بودن این برنامه در حال حاضر شکستن انحصار ایرلاین‌های منطقه‌ای در ایران و وارد کردن رقبایی جدید از یک سو و البته افزایش تعداد پروازهای مستقیم تهران به دیگر نقاط جهان از سوی دیگر موضوعی است که در دل توافقات برای ورود ایرلاین‌های جدید پیگیری می‌شود.

البته آنچه در توافقات بین‌المللی وجود داشته حق انجام پروازهای مستقیمی را دو طرفه می‌کند و از این رو در صورت اعلام آمادگی هر یک از ایرلاین‌های داخلی می‌توان انتظار داشت پروازهایی مشابه با هواپیماهای ایرانی در مقاصد جدید به وجود آمده تعریف شود.

مطالب رپورتاژ