بانک های چین سرآمد میزان سپرده های بانکی در جهان

بانک های چین
بانک های چین

تارنمای کمیسیون مقررات بانکی چین به تازگی گزارشی منتشر کرده که نشان می دهد سپرده های ۱۳۳ بانک تجاری در شهرهای سراسر چین به مرز سه هزار و ۷۶۰ میلیارد دلار رسیده است.

آنطور که این نهاد بانکی چین اشاره کرده میزان سپرده های این بانک ها در طول سال های گذشته هر سال به طور میانگین ۴۰ درصد رشد داشته است.

همزمان اعلام شده که نزدیک به یک سوم از این سپرده ها را بانک ها صرف اراوه و اعطای وام به مشتریان کردند و مابقی در بانک ها ذخیره شده است.

بانک های تجاری شهرها در چین که به بانک تجاری شهر شهرت یافته است در طول یک دهه گذشته به سرعت افزایش یافته اند و اکنون نزدیک به 11.9 درصد از کل دارایی های نظام بانکی چین در اختیار آنهاست.

یکی از بخش های مهم فعالیت های بانکی چین ارائه وام های کلان برای اموال غیرمنقول و اجرای طرح های زیربنایی است و سودهای کلانی که از این راه بدست می آید باعث قدرت گرفتن این نظام بانکی شده است.

بانک های چین به دلیل سپرده های زیاد و فزاینده همواره از مردم چین می خواهند که پول های خود را صرف امور تولیدی و بازرگانی کنند اما چینی ها به طور سنتی و به دلیل نبود برنامه های مختلف سرمایه گذاری برای خانوارها ترجیح می دهند پول خود را در بانک سپرده گذاری کنند.

این در شرایطی است که چین از لحاظ ذخیره ارزی نیز به دلیل داشتن ذخیره 3 هزار و ۲۰۰ میلیارد دلاری در صدر کشورهای جهان ایستاده است.

مطالب رپورتاژ