فاز 14 پارس جنوبی

برداشت روزانه 14 میلیون مترمکعب گاز از ایرانی¬ترین سکوی نفتی

با توسعه فاز 14 پارس جنوبی در کمتر از یک ماه آینده رخ خواهد داد:

بندرعباس در حالی میزبان عملیات بارگیری سکوی2530 تنی فاز 14 با عنوان سکوی 14A  بود که سازندگان این سکو متخصصان ایرانی هستند و با اهتمام همین متخصصان این سکو در محل فاز 14 پارس جنوبی نصب خواهد شد.

عملیات بارگیری سکوی فاز14A  با حضور فریدون همتی، استاندار هرمزگان و جمعی از مدیران شرکت نفت و گاز پارس و شرکت مجتمع کشتی سازی و صنایع فراساحل ایران با موفقیت آغاز شد.

حمیدرضا مسعودی مجری طرح توسعه فاز ۱۴ پارس جنوبی با اشاره به پایان عملیات حفاری 8 حلقه چاه و امکان برداشت گاز از میدان مشترک پارس جنوبی در بلوک فاز ۱۴ پارس جنوبی پیش‌بینی کرد تا ۲۲ بهمن‌ماه (کمتر از یک ماه پس از نصب سکوی ۱۴A)، برداشت ۱۴ میلیون مترمکعب در روز (۵۰۰ میلیون فوت مکعب) آغاز شود.

مسعودی گفت: عملیات احداث این فاز از خرداد ماه سال 1389 آغاز شد و استقرار چهار سکوی دریایی با مجموع 44 حلقه چاه در فاصله 105 کیلومتری ساحل کنگان هدف گذاری شد.

وی تصریح کرد: دی ماه سال1390 اعلام شد که مراحل ساخت چهار پایه سکوی این فاز به پایان رسیده است و خردادماه سال 1391، نخستین جکت فاز 14 در آب­های خلیج فارس نصب شد. اکنون بیش از 5 سال از نصب نخستین جکت فاز 14 می­گذرد.

مسعودی از بارگیری دو سکوی قبلی این فاز به منظور نصب در فازهای 17 و 18 یاد کرد و گفت: سکوی 14A و 14B مجددا ساخته شده که شاهد بارگیری نخستین سکوی طرح توسعه فاز 14 هستیم و درباره برنامه زمان بندی راه­اندازی آن اضافه کرد که این سکو تا 22 بهمن ماه به بهره­برداری خواهد رسید تا ظرفیت برداشت 14/2 میلیون مترمکعب گاز غنی از طرح توسعه فاز 14 پارس جنوبی محقق شود.

مجری طرح توسعه فاز 14 مبلغ قرارداد این طرح را 5 میلیارد و 250 میلیون دلار اعلام کرد که پیش بینی می­شود برای تکمیل 700 تا 800 میلیون دلار نیاز به تزریق منابع مالی داشته باشد.

مسعودی از طرح توسعه فاز 14 به عنوان یکی از ایرانی­ترین فازهای پارس جنوبی یاد کرد و گفت: همکاری و تعامل بسیار خوبی در حوزه پیمانکاران درون کنسرسیوم به رهبری سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و پیمانکاران بیرونی این طرح شکل گرفت که نشانگر بلوغ و تعالی پیمانکاران و سازندگان داخلی کشور است.

مطالب رپورتاژ