بررسی و بازنگری گزینه‌های خط ریلی چابهار برای توسعه

فرزانه صادق‌مالواجرد دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران ضمن اعلام بررسی گزینه‌های خط ریلی شهر چابهار برای توسعه آتی آن شهر، اعلام کرد: مشاور طرح جامع چابهار که پیش‌بینی‌های توسعه پیرامون و توسعه‌های آتی را با نظر کمیته فنی شورا در دست بررسی دارد، گزینه پیشنهادی خط ریلی شهر چابهار را در جلساتی مشترک با راه‌آهن، زیرساخت و بنادر جمع‌بندی کرده و به معاونت معماری و شهرسازی ارائه می‌کند و اقدامات بعدی بر آن اساس انجام خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، گزینه‌های خط ریلی شهر چابهار برای توسعه آتی چابهار به دستور وزیر راه و شهرسازی با محوریت شورای عالی شهرسازی و معماری با حضور نمایندگانی از شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، شرکت بازآفرینی شهری ایران، شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل و سازمان بنادر و دریانوردی، استاندار سیستان و بلوچستان و مدیرعامل منطقه آزاد چابهار در ساختمان دادمان وزارت راه و شهرسازی برگزار شد.

خانم صادق‌مالواجرد در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در خصوص جمع‌بندی نشست فوق و مواردی که در این نشست بررسی شد، گفت: مکان‌یابی ایستگاه‌ها و مسیر ریلی برای رسیدن به شهر چابهار و بندر شهید کلانتری و شهید بهشتی با سفری که وزیر راه و شهرسازی به چابهار داشتند امروز در نشست مشترک مورد بازنگری قرار گرفت.

وی با اعلام اینکه ایجاد این خط ریلی در مسیر پیشنهادی، نگرانی‌هایی را از سوی استان و مسئولان استانی چابهار و همچنین معاونت معماری و شهرسازی وزارتخانه راه و شهرسازی داشت، افزود: نشست با هدف بررسی همه‌جانبه با حضور نمایندگانی از شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل، شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، سازمان بنادر، منطقه آزاد، استانداری، شرکت بازآفرینی شهری به ریاست مهندس پژمان به جهت ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی آن منطقه انجام شد تا بهترین گزینه و واریانت برای مسیر ریلی چابهار انتخاب شود.

وی در خصوص نگرانی‌هایی که در مورد مسیر منتخب فعلی (واریانت موسوم به واریانت مبنای تعدیل‌شده) وجود دارد، اعلام کرد: گزینه پیشنهادی قبلی اشکالاتی داشت ازجمله قطع شدن ارتباط شهر با دریا، ایجاد گسست شهری و اجتماعی و اینکه ریل فقط برای انتقال بار نیست بلکه می‌خواهد به شهر چابهار و منطقه آزاد و ساکنان و گردشگران آن، خدمات ارائه دهد.

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین به بخشی از نظرات معاونت معماری و شهرسازی در خصوص بخش عمده‌ای از مسیر منتخب فعلی که از روستای کمپ در امتداد سواحل دریای عمان آغاز و در نزدیکی دروازه شرقی بندر شهید بهشتی خاتمه می‌یابد، اشاره کرد و افزود: در پهنه موسوم به پهنه خطر، مطالعات مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی کشور ICZM واقع‌شده است که شامل خطر زیاد زلزله، خطر زیاد طوفان و خطرات دیگری است که باید موردتوجه قرار بگیرد. احداث ایستگاه‌های مسافری چندوجهی، ایستگاه باری، توسعه‌های مبتنی بر TOD و نظایر آن در منطقه خطر با محدودیت‌های اساسی مواجه است که ضرورت دارد موردتوجه قرار بگیرد.

وی همچنین به بخش دیگری از ملاحظاتی که باید مدنظر قرار گیرد اشاره کرد و گفت: بر اساس مطالعات طرح ویژه توسعه و عمران منطقه ساحلی مکران، حدود ۴۰۰ هزار نفر جمعیت ساکن برای شهر چابهار در افق طرح پیش‌بینی شده است. این در حالی است که احداث خط راه‌آهن در واریانت منتخب مذکور، موجب ایجاد گسستگی کالبدی در شرق شهر چابهار و از طرفی تداخل با اراضی توسعه آتی شهر در امتداد جنوب چابهار و انسداد و گسست کالبدی در خط ساحلی می‌شود و عملاً شهر چابهار را با محدودیت اراضی مواجه خواهد کرد.

وی تصریح کرد: در نشستی که برگزار شد و با صحبت‌هایی که انجام شد نتیجه این شد تا مشاور طرح جامع شهر چابهار که اتفاقاً پیش‌بینی‌های توسعه پیرامون و توسعه‌های آتی را در شهر چابهار پیش‌بینی کرده است و هم‌اکنون طرح فوق در کمیته فنی شورای عالی در دست بررسی است، پیشنهادهای راه‌آهن، زیرساخت و بنادر را جمع‌بندی کند و ارائه دهد تا ما اقدامات بعدی را بر اساس آن انجام دهیم.

بر اساس این گزارش، مشخصاً پیشنهادی راه‌آهن این بود که مسیرش از کناره شهر و ساحلی که به بندر منتج می‌شود احداث و تکمیل شود.

دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در انتهای این جلسه از شرکت‌کنندگان در نشست خواست در یک ماه آتی طی جلساتی، نظرات خود را به‌صورت جمع‌بندی شده و با محوریت مشاور طرح جامع شهر چابهار به معاونت معماری و شهرسازی ارائه دهند تا بر اساس آن تصمیم نهایی اخذ شود.

 

مطالب رپورتاژ