برنامه ریزی برای امضای 7 قرارداد نفتی به ارزش 40 میلیارد دلار

غلامرضا منوچهری معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران در نشست خبری خود در بیست و سومین نمایشگاه بین المللی نفت ایران با اشاره به آغاز مناقصات طرح‌های نگهداشت و افزایش تولید نفت گفت: برای نمونه در شرکت نفت فلات قاره ایران، چهار پروژه مربوط به رشادت، رسالت، سیری و فروزان تعریف شده است که در قالب طرح های این بسته اجرایی خواهد شد و به بهبود وضعیت نگهداشت و افزایش تولید دراین شرکت می انجامد. 

 منوچهری با اشاره به مشخص شدن نتایج مناقصات خطوط لوله و ساخت جکت‌ها و سکوها در طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی گفت: توتال منتظر تایید کارفرماست تا کار را به پیمانکارها ابلاغ کند.
وی به قانون الزام ۵۱ درصدی استفاده داخلی اشاره کرد و گفت: شرکت ملی نفت بسیار به این مهم توجه دارد.
منوچهری ادامه داد: طرح بومی سازی ۱۰ گروه کالاهای نفتی پیشرفت قابل توجهی داشته است که این امر نوید دهنده ظرفیت سازی عمده در ساخت داخلی تجهیزات نفتی در کشور است.

 منوچهری با بیان این‌که البته ممکن است برخی شرکت‌ها گرایش به کالای خارجی داشته باشند اما شرکت نفت با رویکرد اشتغال و توسعه توان داخلی روی این موضوع اصرار می ورزد، عنوان کرد: گاهی هم ممکن است با چهار سازنده داخلی دعوا داشته باشیم چون بحث استانداردها در نفت بسیار مهم است و سختگیری ها باید باشد. اما در مجموع رویکرد ما مبتنی بر استفاده حداکثری از توانمندی های داخلی است و این حجم حضور  و عرضه سازندگان داخلی در نمایشگاه نشان می دهد سازنده ها هم از نظر کمی و هم کیفی رشد خوبی داشته اند. 

 وی با اشاره به پیچیدگی های فرایند توسعه  میادین و در نتیجه زمانبر بودن روند مذاکرات برای انعقاد قرارداد توسعه هر میدان، از مذاکره با سه گروه به منظور توسعه میدان آزادگان خبر داد و بر این واقعیت هم صحه گذاشت که برخی از شرکت‌های متقاضی توسعه که پیش‌تر ابراز تمایل کرده بودند، نیامدند. 

  معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران با اشاره به برنامه ریزی برای امضای 7 قرارداد نفتی به ارزش ۴۰ میلیارد دلار تا پایان مهرماه امسال، گفت: این برنامه ریزی با فرض به تاخیر انداختن حضور شرکت‌های غربی صورت گرفته است و در صورتی که حضور پررنگ این شرکت ها را شاهد باشیم، قراردادهای بیشتری را نیز می توانیم به مرحله انعقاد برسانیم. 

 

مطالب رپورتاژ