بزرگ‌ترین لنج باری ساخت داخل از قشم به خارج از کشور صادر شد

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان گفت: بزرگ‌ترین لنج باری فایبرگلاس ساخت ایران در جزیره قشم تولید و به خارج از کشور صادر شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، اله مراد عفیفی پور درباره تولید و صادرات بزرگ‌ترین شناور باری ساخت داخل، اظهار داشت: پس از ساخت لنج چوبی یک هزار تنی تولید داخل که سال گذشته در استان هرمزگان به آب انداخته شد، بزرگ‌ترین لنج باری فایبرگلاس تولیدشده در استان هرمزگان به سفارش یک سرمایه‌گذار و تاجر خارجی زیر نظر اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان ساخته و به مالک شناور تحویل داده شد.

وی با اعلام حمایت جدی سازمان بنادر از شناور سازان داخلی ادامه داد: بزرگ‌ترین شناور باری ساخت داخل در جزیره قشم به آب انداخته شد و پس از صدور گواهینامه‌ها و تأییدیه‌های لازم از سوی مؤسسات معتبر رده‌بندی، این شناور لنج فایبرگلاس به خارج از کشور انتقال یافت.

عفیفی پور با بیان اینکه تمامی فرآیندهای طراحی، تولید و آب اندازی این شناور سنتی به همت متخصصان و جوانان بومی فعال در صنعت شناورسازی بزرگ‌ترین جزیره خلیج‌فارس انجام شده است، تصریح کرد: این لنج شناور طی ۳۶۰ روز کاری (کمتر از یک سال) طراحی و تولید شد که امکان ترابری دریایی انواع کالا با ظرفیت حمل یک هزار و ۳۰۰ تُن را داراست.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان گفت: شناورهای تولیدشده در کارگاه‌های لنج سازی استان هرمزگان مطابق با قوانین و مقررات ملی و بین‌المللی و همچنین با رعایت استانداردهای مربوطه تحت کلاس مؤسسات رده‌بندی ایرانی تولید و صادر می‌شوند.

وی رقم قرارداد ساخت این شناور بزرگ باری را دو هزار و ۷۰۰ درهم اعلام و خاطرنشان کرد: این شناور دریایی مجهز به دو موتور باقدرت مجموع ۲۵۰۰ اسب بخار است و ۵۵ متر طول، ۱۶ متر عرض و حدود شش متر آبخور دارد.

این مقام مسئول همچنین وزن خالص سازه این شناور را ۱۵۰ تن و وزن ناخالص آن حدود ۵۰۰ تن اعلام کرد.

عفیفی پور ساخت و تحویل بزرگ‌ترین لنج باری فایبرگلاس صادراتی در یک سال اخیر را اثبات‌کننده توانمندی‌های فنی جوانان هرمزگانی در صنعت شناورسازی ایران دانست و ادامه داد: این شناور از امکان دریانوردی با سرعت ۲۰ مایل دریایی (حدود ۳۷ کیلومتر بر ساعت) در زمان حمل کالا برخوردار است و برای الحاق به ناوگان حمل‌ونقل دریایی در آب‌های اقیانوس هند مورداستفاده قرار خواهد گرفت.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان بیان کرد: شرکت سازنده این شناور سنتی که در جزیره قشم مستقر است، رکورد ساخت بزرگ‌ترین لنج باری ایران با ظرفیت حمل دو هزار تن کالا را در کارنامه خود دارد و درمجموع برای ۳۲۰ نفر به‌طور مستقیم و حدود یک هزار نفر به‌صورت غیرمستقیم اشتغال آفرینی کرده است.

وی خاطرنشان کرد: اداره مرکزی بازرسی و ثبت شناوران به‌عنوان یکی از زیرمجموعه‌های اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان متولی پیگیری و اجرای مقررات ملی و بین‌المللی و تمامی امور نظارت برساخت شناور در کارگاه‌ها و کارخانه‌ها شناورسازی استان و همچنین ارائه خدمات ثبتی به شناوران تحت پرچم جمهوری اسلامی ایران است.

عفیفی پور اظهار داشت: با توجه به تدابیر اتخاذشده و تمهیدات صورت گرفته، طی سالیان اخیر نه‌تنها روند واردات شناورهای سنتی (لنج‌های چوبی و فایبرگلاس باری و صیادی) به داخل کشور متوقف شده بلکه هم‌اکنون استان هرمزگان به جایگاه مهم صادرکننده شناورهای دریایی در منطقه خلیج‌فارس دست یافته است.

استان هرمزگان با بهره‌مندی از ۶۰ کارگاه و کارخانه فعال تولید شناورهای چوبی، فایبرگلاس، فلزی و آلومینیومی کانون تولید شناورهای دریایی در ایران است.

 

مطالب رپورتاژ