تخفیف وشیطنت، ابزار سعودی ها برای تصاحب بازار نفت ایران

امیرحسین زمانی‌نیا معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزیر نفت در کنفرانس خبری در حاشیه بیست‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی صنعت نفت  گفت:

امروزه هر کشوری که ظرفیت تولید نفت بیشتری داشته باشد صاحب بیشترین قدرت نیز خواهد بود.

زمانی‌نیا با تاکید بر این‌که مسئولان نفتی عربستان همواره با ارائه تخفیف‌ها و شیطنت‌های مختلف به‌دنبال تصاحب بازار فروش نفت ایران بوده‌اند، گفت: با توجه به شرایط موجود درباره موضع ایران در اوپک باید صبر کنیم. ما در شرایط عادی از تصمیم‌های اوپک حمایت می‌کنیم، اما همواره فروش نفت خود را در اولویت  خود قرار می دهیم.

معاون وزیر نفت درامور بین‌الملل و بازرگانی درباره آخرین مذاکرات صورت گرفته میان وزارت نفت ایران و وزارت انرژی آذربایجان گفت: به‌تازگی قراردادی میان دو کشور برای توسعه دو میدان مشترک امضا شده و بر اساس مذاکرات صورت گرفته قرار است یکی از این میدان‌ها به صورت مشترک توسعه داده شود. ضمن آن‌که هم‌اکنون دو کشور درباره چگونگی روش انجام کار در حال مذاکره هستند.

وی درباره احتمال بازگشت تحریم‌ها و وضع صنعت نفت با خروج احتمالی آمریکا از برجام گفت: در صورت اسنپ بک (بازگشت تحریم) در بدترین حالت شرایط صنعت نفت ایران به سال ۹۲ باز می‌گردد، اما در همان شرایط سال ۹۲ نیز شرکت ملی نفت کار خود را به خوبی انجام داد.

زمانی‌نیا در پاسخ به این پرسش که برخی شرکت‌های خارجی بازگشت تحریم‌ها را تنها مشکل کار در صنعت نفت ایران نمی‌دانند و مشکلات دیگری همچون مشکلات قراردادی را مطرح می‌کنند، یادآور شد: ایران طی سال‌های گذشته سه نمونه موفق قراردادی را تجربه کرده است. در قراردادهای جدید نفتی شرایط کاملا انعطاف‌پذیری برای مذاکره با شرکت‌های خارجی وجود دارد و در صورتی‌که شرکتی با این نوع قراردادها مشکل دارد می‌توانیم با یکدیگر در مذاکره این مشکلات را برطرف کنیم.

وی درباره استفاده ایران از ظرفیت خالی کارخانه تولید ال‌ان‌جی عمان گفت: در سفر اخیر وزیر نفت به عمان دو طرف قرارداد در زمینه حق‌العمل‌کاری مذاکره کردند و به نظر می‌رسد تا ۱۲ ماه می هیئت عمانی برای مذاکرات نهایی به ایران سفر کند.

زمانی نیا همچنین درباره صادرات نفت ایران به روسیه هم اظهار کرد: روسیه تاکنون ۲ محموله نفت از ایران برداشت کرده است و علاقمند به دریافت نفت بیشتری از ایران نیز است که از آن استقبال می کنیم.

زمانی نیا، وجود ذخایر غنی نفت و گاز، وجود نیروهای کار ماهر، هزینه پایین تولید نفت در ایران را از مزیت‎های کشورمان  برای سرمایه گذاری برشمرد و تاکید کرد: نسبت تولید نفت و گاز ایران نسبت به ذخایر آن بسیار پایین است از این روصنعت نفت دارای فرصت‎های زیادی برای سرمایه گذاری های سودآور است.

مطالب رپورتاژ