ترانزیت بین المللی

ترانزیت بالغ بر 4 ميليون تن كالا از مرزهاي كشور در 5 ماه گذشته

طي 5 ماهه ابتداي سال 96، بيش از 4 ميليون و 18 هزار تن كالا از 32 مرز فعال زميني و آبي كشور ترانزيت شد كه نسبت به مدت مشابه سال گذشته، 24 درصد افزايش يافته است.

رضا نفيسي مديركل دفتر ترانزيت و حمل‌ونقل بين‌المللي با اعلام اين خبر، افزود: در پي اقدامات انجام شده از سوي اين سازمان در زمينه توسعه و بهبود زيرساخت‌هاي حمل و نقل و تقويت كريدورهاي ترانزيتي از مسير جمهوري اسلامي ايران طي مدت مذكور از مجموع كالاهاي ترانزيت شده، يك ميليون و 229 هزار  تن را مواد نفتي و دو ميليون و 789 هزار تن را مواد غيرنفتي تشكيل داده‌اند كه عمده‌ترين بخش مواد غيرنفتي كالاهايي نظير مازوت ، پارچه ، قطعات اتومبيل و مواد غذايي بوده است.

مديركل دفتر ترانزيت و حمل‌ونقل بين المللي افزود: در مدت زمان مذكور، از ميان مرزهاي كشور بندر شهيد رجايي در استان هرمزگان با 35 درصد فعال‌ترين مرز در زمينه ترانزيت ورود كالا به شمار مي‌رود. پس از آن مرزهاي پرويزخان با  20 درصد، بازرگان با 4 / 10 درصد و شهيد باهنر با 8 درصد در رده‌هاي بعدي قرار دارند.

نفيسي افزود:  بيشترين حجم تردد كاميون‌هاي حامل بار ترانزيتي از مبدأ عراق به مقصد امارات، از مبداء امارات به مقصد افغانستان و از مبداء امارات به مقصد عراق بوده است.

وي خاطرنشان كرد: جمهوري اسلامي ايران به دليل موقعيت استراتژيك و ژئو پلتيك خود به عنوان چهار راه ترانزيتي آسيا و اروپا داراي پتانسيل‌هاي كافي براي افزايش ترانزيت كالا و مسافر از طريق شيوه‌هاي گوناگون حمل و نقل است.

مطالب رپورتاژ