“حداقل تحریم‌های داخلی را کاهش دهید”

درخواست‌های حوزه حمل و نقل بین‌المللی از وزیر راه و شهرسازی

 

شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی این روزها شرایط نامطلوبی را سپری می‌کنند. مشکلاتی اعم از تامین ارز، سوخت کامیون‌ها، مالیات بر ارزش افزوده شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی، مشکلات بیمه تامین اجتماعی و … که طی ماه‌های اخیر با آن رو به رو بوده‌اند و تاکنون نتیجه مطلوبی با توجه به پیگیری‌ها ی انجام شده حاصل نشده است.

به گزارش روابط عمومی انجمن صنفی شرکتهای حمل و نقل بین‌المللی ایران؛ شرایط نامساعد کنونی شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی، محمد جواد عطرچیان دبیر انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی ایران را بر آن داشت که بار دیگر درخواست‌های حوزه حمل و نقل بین‌المللی را در 7 بند با وزیر راه و شهرسازی پیرو نامه‌ای مطرح کنند.
متن نامه به شرح ذیل است:

 

حداقل تحریم‌های داخلی را کاهش دهید

جناب آقای دکتر آخوندی

وزیر محترم و معزز راه و شهرسازی

 

با سلام و احترامات فائقه،

بخش حمل و نقل بین‌المللی کشور نه توقعات خارج از حدود و اختیارات جنابعالی از شما دارد و نه از شرایط و امکانات کشور غافل است ولی حداقل انتظار آن، این است که کف مطالبات شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی پس از این همه جلسات و مکاتبات متعدد که نه ربطی به تحریم‌ها دارد و نه خارج از توان دولت است، با توجه به شرایط حساس و تحریم‌های کنونی، عملیاتی گردد.

به نوعی تحریم‌های داخلی، به مراتب بیشتر از تحریم‌های خارجی بر شرکت‌ها فشار وارد آورده و شرایط تعطیلی و بی رمقی را بر آنان تحمیل نموده است. لذا به عنوان فعال سی ساله بخش حمل و نقل بین‌المللی کشور، به خود اجازه می‌دهم از شما عاجزانه تقاضا نمایم از جایگاه وزیر مرتبط و صاحب منصب دولتی در هیئت وزیران، این هفت تقاضای عاجل صنفی بخش را که مدت‌ها در پی جلسات و مکاتبات بی‌انتها در سیستم بوروکراسی اداری کشور معطل و روی زمین مانده است در جهت کمک به تن رنجور و بیمار حمل و نقل بین‌المللی کشور، حداقل در یک دوره زمانی کوتاه مدت یک ماهه با پیگیری‌های شخصی خود عملیاتی فرموده و نتیجه را امر به ابلاغ فرمایند:

1- پیگیری عاجل حذف مالیات بر ارزش افزوده بر شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی کشور که چندین سال است که علی‌رغم موافقت هیئت دولت در صحن مجلس هنوز بی‌جواب مانده است.

2- کاهش مالیات بر عملکرد شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی جاده‌ای از 25 و 18 درصد به 12 درصد به مانند و مشابه شرکت‌های حمل و نقل دریایی، هوایی و داخلی و یکسان‌سازی آنان.

3- آغاز فوری فروش سوخت به قیمت جایگاه در حد یک باک استاندارد برای کامیون‌های ایرانی حامل محمولات صادراتی و ترانزیتی کشور در مرز بازرگان پیرو توافقات اولیه با وزیر محترم نفت.

4- دستور حل مشکلات بیمه تأمین اجتماعی شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی کالا با سازمان ذی‌ربط.

5- تعیین تکلیف عاجل سیستم حواله کرایه حمل و سایر هزینه‌های مرتبط بر فعالیت‌های حمل و نقل بین‌المللی با طرف‌های خارجی و با توجه به نظام بانکی کشور.

6- تعیین تکلیف فوری با سازمان امور مالیاتی کشور در خصوص نوسانات ارزی و دلاری صورت‌حساب‌های صادره  شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی در چند ماهه اخیر  برای جلوگیری از مالیات‌های سنگین آتی بر شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی.

7- تعلیق موقت تبصره 2 قانون مقررات تردد وسایل نقلیه خارجی مصوب 12/4/1373 هیئت وزیران در خصوص اخذ میزان 10 درصد کرایه حمل کالا در صورت حمل کالا با ناوگان خارجی در بخش دریایی و برای تشویق ورود کشتیران‌های خارجی به کشور به مدت دو سال.

جناب وزیر:  هفت مورد تقاضای فوق ارتباط نزدیکی با تحریم‌ها و آمریکا نداشته بلکه موضوعات و مشکلات داخلی ما است که در شرایط کنونی و برای کاهش اثرات مخرب تحریم‌ها بر شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی کالا، ضرورت دارد تا تدابیر جدی برای حل و فصل آن در داخل کشور اتخاذ و سریعاً برای بهبود فعالیت شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی که خسته و ناتوان از بار این همه مشکلات می‌باشند، عملیاتی و منجر به نتیجه اتخاذ گردد. ایمان راسخ دارم که این مشکلات داخلی قابل حل و فصل بوده و نیاز به عزم جدی مسئولین امر را دارد. شایان ذکر است که موضوعات دیگری نیز در این خصوص از جمله مشکلات گمرکی، قاچاق و … نیز وجود دارد که در فرصتی دیگر به آن پرداخته خواهد شد.

ضمن اینکه در حوزه روابط خارجی حمل و نقل جاده‌ای با کشورهای اتحادیه اروپا باید به استحضار برساند که طی دو ماه گذشته علی‌رغم اعلام رسمی پایبندی اروپا به برجام تعداد صدور ویزای رانندگان و تحویل پروانه‌های تردد کامیون‌های ایرانی در اروپا از جانب چند کشور اروپایی، طولانی، به سختی و کاهش یافته است.

   «موفق و مؤید باشید»

 

                                                                                                                                                                       محمدجواد عطرچیان

دبیـر انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی ایران

 

 

 

مطالب رپورتاژ