خروج آمریکا از برجام؛ تحمیل مسیرهای پرهزینه دریایی

 

رئیس‌جمهور آمریکا، سه‌شنبه 18 اردیبهشت 1397 شمسی با پایان ضرب‌الاجلی که در مورد اصلاح توافق هسته‌ای ایران تعیین کرده بود، رسما خروج کشورش را از برجام اعلام کرد و به دولت خود دستور داد تا در موعد مقرر تحریم‌ها علیه ایران را به اجرا بگذارد.

وزارت خزانه‌داری آمریکا در هفته چهارم اردیبهشت ماه سال 1397 اعلام کرد که واشنگتن تحریم‌هارا در مورد هرگونه فروش، انتقال و حمل و نقل مستقیم و یا غیرمستقیم سرب سیاه و فلزات خام یا نیمه پالایش شده از جمله آلومینیوم، فولاد، زغال سنگ و نرم‌افزار تولیدات صنعتی به ایران و یا از ایران به خارج را به تدریج و در 2 دوره ۹۰ روزه و ۱۸۰ روزه بار دیگر اعمال خواهد کرد که دور اول آن از چندی پیش شروع شد.

اینکه اروپا با رئیس جمهور ایالات متحده به رغم مخالفت‌های خود تا چه حد همراه خواهد شد نتایج آن را باید در آینده سنجید. البته نتایج موضع آمریکا بر منطقه خاورمیانه تاثیر بسزایی خواهد داشت. این در حالی است که «جان کری» وزیر‌خارجه سابق آمریکا در مقاله‌ای که در روزنامه واشنگتن‌پست منتشر شد، از دونالد ترامپ به شدت انتقاد کرد و گفت، به منظور حفظ امنیت ملی آمریکا توافق هسته‌ای نباید  بازیچه‌ای در دست او باشد.

از زمان اجرایی شدن برجام در تاریخ ۲۶ دی ماه ۱۳۹۴، علی‌رغم گشایش‌های عمده‌ای که صورت گرفته است، کوتاهی‌ها و بدعهدی‌های دولت ایالات متحده، تحریم‌های باقی‌مانده غیرهسته‌ای، به همراه دسته‌ای از موانع و مشکلات فنی در حوزه مراودات مالی و بانکی، موجب شده است تا سرعت تحقق گشایش‌های ناشی از برجام با وضعیت مطلوب فاصله داشته باشد.

شرکت کشتیرانی ام اس سی (Mediterranean Shipping Company (MSC که دفتر مرکزی آن در سوئیس است، روز جمعه 21 اردیبهشت 1397 شمسی در بیانیه‌ای گفت که “در حال بررسی و تجدید نظر در خدمات، عملیات و مناسبات تجاری است تا هر گونه تأثیر زمان‌بندی را که دولت ایالات متحده اعلام کرده، مشخص کند”.

این شرکت در فاصله سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۴ خدمات حمل و نقل دریایی خود را در مورد جمهوری اسلامی ایران تعلیق کرد و زمانی که مناسبات با ایران را از سر گرفت از کشتی‌های کوچک متعلق به شرکت‌های ثالث منطقه‌ای برای حمل و نقل بار بین جمهوری اسلامی ایران و مرکز حمل و نقل دریایی بندر جبل‌علی در  امارات متحده عربی استفاده می‌کرد…..

 

ادامه این نوشتار را می‌توانید در شماره ۳۶۵ ماهنامه صنعت حمل و نقل مطالعه کنید.

مطالب رپورتاژ