ترافیک

خودروسازان دولتی همچنان یکه تاز بازار داخلی خودرو

بنابر آمار سهم بازار خودروهای داخلی طی سال گذشته، دو شرکت بزرگ خودروساز کشور توانستند 5/ 86 درصد سهم بازار خودرو را از آن خود کنند؛ در این بین سهم خودروسازان خصوصی 7/ 7 درصد است؛ در‌صورتی‌که سهم تولیدکنندگان خصوصی را با سهم دو شرکت بزرگ خودروساز جمع کنیم در مجموع سهم بازار تولیدکنندگان خودرو در داخل کشور 2/ 94 درصد است. براساس این آمار، واردکنندگان خودرو در سال گذشته 8/ 5 درصد از سهم بازار را پوشش داده‌اند.

بنا بر آمار 12 ماهه سهم بازار خودروها طی سال گذشته، ایران‌خودرو با دارا بودن 6/ 47 درصد سهم همچنان در صدر قرار دارد و بعد از آن سایپا با سهم 9/ 38 درصدی توانسته در مقام دوم جای بگیرد. این موضوع در حالی است که سهم ایران‌خودرو در مقایسه با سال 94 نشان از افت نزدیک به 7/ 3 درصدی دارد، اما سایپا با رشد 4 درصدی توانسته سهم خود را در این مدت افزایش دهد. در این بین اما تولیدکنندگان خصوصی که سال گذشته توانسته بودند سهم 4/ 8 درصدی بازار را از آن خود کنند با کاهش 7/ 0 درصدی هم‌اکنون سهم 7/ 7 درصدی دارند. همچنین بازار وارداتی‌ها که سال 94 با افت شدید مواجه بوده، با ورود برندهای جدید طی سال گذشته در حال بهبود سهم خود است؛ به‌طوری‌که بنابر آمار سال گذشته سهم واردکنندگان از 4/ 5 درصد سال گذشته به 8/ 5 درصد افزایش یافته است.

در این بین بررسی سهم بازار ارزشی خودروهای سواری طی سال 95 نیز نشان از سلطه بلامنازع خودروسازان دولتی دارد؛ به‌طوری‌که ایران‌خودرو با دارا بودن 1/ 35 درصد از سهم بازار در صدر جدول قرار دارد. پس از آن واردکنندگان خودرو با دارا بودن 9/ 28 درصد از سهم بازار ارزشی در رتبه دوم جای گرفته‌اند. پس از این، شرکت سایپا با سهم 25 درصدی در رتبه سوم و در انتها تولیدکنندگان بخش خصوصی با 11 درصد قرار دارند. در‌صورتی‌که سهم بازار دو شرکت بزرگ خودروساز را جمع بزنیم نشان از آن دارد که دو تولیدکننده داخلی همچنان سهم بالایی را به خود اختصاص می‌دهند و خودروسازان خصوصی همچنان قدرت رقابت با شرکت‌های نیمه دولتی را ندارند.

مطالب رپورتاژ