خودروهای غیراستاندارد و داستان تکراری آلودگی هوا

مهندس علی اکبر عادلی

 

محدود کردن آلاینده ­های ناشی از احتراق خودروها بیش از چهل سال است در دستور کار اکثر کشورهای جهان قرار گرفته و مقررات زیادی هم در این مدت تدوین و به مرحله اجرا گذاشته شده است.

استانداردهای یورو از جمله مقرراتی است که نه فقط اکثر کشورهای جهان از آن در برنامه­ ریزی حمل و نقل خود استفاده می­کنند، بلکه سازمان­ها و صنایع خودروسازی کشور ما نیز از آن اطلاع دارند. اما با وجود این همه مقررات و استانداردهای پیشگیرانه جهانی، ما همچنان شاهد آلودگی روزافزون کلان­شهر های کشور هستیم.

سازمان حفاظت محیط زیست، کنترل کیفیت هوا و صنایع خودروسازی ما می­دانند که مقدمات و پیش فرض­های استفاده از استانداردهای یورو  چیست. بنابراین صنایع خودروسازی ما  وقتی سر میز مذاکره با خودروسازان چینی نشسته بودند می­دانستند که اکثر  خودروهای آنها برای کسب حداقل شرایط استانداردهای یورو و ایمنی مشکل دارند. راستی کدام سازمان پاسخگوی  غیر استاندارد بودن خودروهای سواری و سنگین وارداتی غیراستاندارد است؟ با توقف تولید بیش از 25 نوع خودرو، پاسخ خروج ارز، سرمایه­ گذاری­های تجهیزاتی، آلوده کردن محیط زیست، هزینه­ های درمان انسان­ها، کشته ­شدگان در تصادفات و دیگر هزینه­ ها را چه کسی  می­دهد؟ ما در جایگزینی بنزین بدون سرب هم شتاب داشتیم …..

ادامه مقاله را در شماره 360 ماهنامه صنعت حمل و نقل بخوانید.

مطالب رپورتاژ