دبیر اجرایی دومین نمایشگاه شهر هوشمند مطرح کرد؛ نقش موثر شهر هوشمند در حوزه شهرسازی

رضاییان گفت: دومین نمایشگاه شهر هوشمند در حوزه شهرسازی و حمل و نقلی نقش موثری در بهبود وضعیت کلان شهر‌ها دارد.

به گزارش سایت خبری ماهنامه صنعت حمل و نقل به نقل از وزارت راه و شهرسازی، رضاییان دبیر اجرایی دومین نمایشگاه شهر هوشمند در نشست خبری امروز خود با بیان اینکه دومین نمایشگاه شهر هوشمند ۱۱ تا ۱۳ اسفند ماه برگزار می‌شود، گفت: در این نمایشگاه ۲۲۰ شرکت در قالب دو گروه دولتی و خصوصی حضور دارند.

او با اشاره به اینکه در این نمایشگاه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سازمان نوآوری و فناوری اطلاعات، بنیاد ملی و پلیس فتا حضور دارد، گفت: سعی کرده‌ایم از حضور پر رنگ بخش خصوصی و شرکت‌های استارت آپی هم در حوزه شهر هوشمند استفاده کنیم.

رضاییان اظهار کرد: هدف اصلی ما معرفی ظرفیت‌های شرکت‌های دانش بنیان بخش خصوصی و نوآوری‌های شهرداری‌ها و استانداری‌ها است.

دبیر اجرایی دومین نمایشگاه شهر هوشمند یادآور شد: تبریز، اردبیل، اصفهان، ارومیه، یزد، سمنان، زاهدان، قزوین و شهر‌های پردیس، قدس، فیروزکوه و نسیم شهر استان تهران هم به عنوان شهر‌های پایلوت و نمونه در این نمایشگاه حضور دارد.

او بیان کرد: سعی کرده ایم از زیرساخت‌هایی که شهرداران در حوزه بهبود ظرفیت‌های شهر‌ها استفاده می‌کنند هم بهره‌مند شویم و نقش پر رنگ شرکت‌های دانش بنیان هم در این حوزه برای ما بسیار با اهمیت است.

رضاییان اظهار کرد: این نمایشگاه با مشارکت ۲۱۲ شرکت، ۱۱۰ شرکت دانش بنیان و ۱۲۰ استارت آپ برگزار می‌شود و سعی کرده‌ایم از تجربیات بسیاری از شرکت‌ها و شهر‌های مختلف در این بخش استفاده کنیم.

دبیر اجرایی دومین نمایشگاه شهر هوشمند با اشاره به اینکه متأسفانه در این نمایشگاه وزارت راه و شهرسازی و وزارت ارتباطات علی رغم ارتباطات بسیار قوی با این نمایشگاه باید داشته باشند حضور ندارند این در حالی است که ما در ماه‌های گذشته از تمامی وزارتخا‌نه‌ها به ویژه این دو وزارتخانه دعوت کردیم.

او گفت: حوزه هوشمندسازی به صورت پایلوت برای شهر‌های دیگر هم کارآمد است که با استفاده از هوشمندسازی شهر‌ها می‌توانیم رفاه اجتماعی شهروندان را افزایش دهیم و در این حوزه هم از ظرفیت‌های وزارت آموزش و پرورش هم استفاده کرده‌ایم.

رضاییان بیان کرد: در این نمایشگاه نشست‌ها و پنل‌های تخصصی برگزار می‌شود و اساتید و گروه‌های معماری هم در قالب برگزاری دوره‌های تخصصی برای شرکت کنندگان حضور دارند.

دبیر اجرایی دومین نمایشگاه شهر هوشمند اظهار کرد: حدود ۱۰ آپ تخصصی در حوزه هوشمندسازی شهر‌ها در این نمایشگاه رونمایی می‌شود.

او گفت: در این نمایشگاه سعی می‌کنیم از تمامی شرکت‌های دانش بنیان و استارت آپی که ظرفیت‌های مختلفی در این حوزه داشته باشند استفاده کنیم و در صورتی که شرکتی بخواهد از دستاورد‌های خود در این نمایشگاه رونمایی کند ما استقبال خواهیم کرد.

رضاییان اظهار کرد: از شهرداران و معاونت‌های توسعه عمرانی استانداران درخواست کرده‌ایم که از ظرفیت‌های شرکت‌های دانش بنیان و استارت آپ‌ها استفاده کنند چرا که بسیاری از این شرکت‌ها ایده‌هایی دارند که نقش موثری در بهبود وضعیت شهر‌ها به ویژه کلان شهر‌ها دارد.

دبیر اجرایی دومین نمایشگاه شهر هوشمند اظهار کرد: برخی از این شرکت‌های دانش بنیان ایده‌های جذاب و خاصی از جمله برطرف شدن آلودگی‌های هوا دارند که خود می‌تواند معضل اصلی کشور را برطرف کند.

در ادامه این برنامه شجاعیان رئیس مرکز دولت الکترونیک فناوری اطلاعات و آمار با اشاره به اینکه مسیر هوشمندسازی یک مسیر بی‌انت‌هایی است، گفت: باید سعی کنیم روز به روز فناور‌ی‌ها و اطلاعات را در این بخش تقویت کنیم و بتوانیم برابر با استاندارد‌های فناوری‌های روز دنیا خود ر توسعه و گسترش دهیم.

او ادامه داد: پایه و اساس دولت‌های هوشمند بر داده‌های کلان است و ما برای تقویت و توسعه این شهر‌ها باید بتوانیم از این فناور‌ی‌ها و نوآوری‌ها استفاده کنیم.

شجاعیان با اشاره به اینکه در حوزه حمل و نقل توانستیم به پیشرفت‌های بسیاری برسیم، گفت: در حوزه ترافیک داده‌های کلان و گسترده‌ای وجود دارد و ما سعی کرده‌ایم در این حوزه اقدامات موثری انجام دهیم.

رئیس مرکز دولت الکترونیک فناوری اطلاعات و آمار اظهار کرد: سعی کرده‌ایم از تمامی توانمندی‌های شرکت‌های دانش بنیان استفاده کنیم و از تجارب این شرکت‌ها بتوانیم استفاده کنیم.

او افزود: امسال بخش حمل و نقل سعی کرده است با ۱۲ شرکت بزرگ هوشمندسازی در حوزه‌های سامانه‌های رفت و آمد، GPS، کامیون‌ها و اتوبوس‌ها استفاده کند و در این حوزه اقدامات موثری هم صورت گرفته است.

مطالب رپورتاژ