در آینده نزدیک تغییرات اقلیمی پروازهای را مختل خواهد کرد

به گزارش نیویورک تایمز در تیرماه سال جاری امریکا مجبور شد بیش از 40 پرواز را در شهر فونیکس کنسل کند. علت آن چیزی به جز گرمای هوا نبود. گرمای میانه روز در این منطقه به بالای 120 درجه سانتیگراد می رسد که در واقع تحمل آن برای جت های کوچک در زمان بلند شدن از زمین ممکن نیست. هوای گرم تر رقیق تر است و به همین دلیل فیزیکی ساده موتور نیروی زیادی نیاز دارد تا از زمین بلند شود.

همچنان که اوضع تغییرات اقلیمی رو به وخامت و زمین در حال گرم تر شدن است، دانشمندان بر این باورند که بروز چنین مشکلاتی در پرواز بیشتر خواهد شد. همچنین ریسک ایمنی، هزینه پرواز بیشتر و قابلیت پیش بینی نظم پروازی هواپیماها کمتر خواهد شد.

یکی از کارشناسان متخصص در زمینه تغییرات اقلیمی می گوید ما فرض کرده ایم که هواپیماها در فضای خلا پرواز می کنند و تغیرات شگرف جغرافیایی بر آنها اثر نخواهد گذاشت در حالیکه اینطور نیست و اتفاقی که برای فونیکس افتاد، دیر یا زود در مناطق دیگر نیز رخ خواهد داد. چرا که کل اتمسفر زمین توسط تحولات اقلیمی تغییر کرده است.

در واقع قدرت تحمل گرما در انواع هواپیماها متفاوت است. جت های بزرگ تر مانند بوئینگ 737 و ایرباس A320 قدرت تحمل بالایی (میان 126 الی 127 درجه سانتیگراد) دارند. با این حال عملکرد مناسب موتور و قدرت تحمل آن به عوامل بسیاری از جمله فرودگاه بستگی دارد.

به گفته نیویورک تایمز کارشناسان هوانوردی امریکا معتقدند تغییراتی که در هواپیماها صورت می گیرد باید به سوی اصلاح موتور پیش رود، به گونه ای که انطباق پذیری آنها نسبت به تغییرات جوی و مصرف کارای سوخت ممکن تر شود. تا آن زمان ممکن است در محدودیت وزن وسایل مسافران در روزهای تابستان محدودیت های بیشتری اعمال شود و زمان پروازها با توجه به شدت گرما تغییر کند.

مطالب رپورتاژ