سوخت از زباله

در انگلستان، تبدیل انرژی زباله به سوخت برای جت و ماشین های سنگین

واحد حمل و نقل انگلستان به تازگی اعلام کرده است که قصد دارد بودجه ای 22 میلیون پوندی به پروژه تولید سوخت لازم وسایل نقلیه سنگین اختصاص دهد. این انرژی که از زباله تولید می شود برای انرژی وسایل نقلیه سنگین از جمله هواپیما به کار گرفته خواهد شد.

به گزارش ماهنامه صنعت حمل و نقل به نقل از روزنامه گاردین دولت قصد دارد با تولید انرژی سبز از طریق زباله آن را در سوخت گیری هواپیماها استفاده کند، منابع تولید انرژی از بعضی زباله های خانگی و صنعتی خواهند بود. تحقیقات نشان می دهد که هواپیماها و دیگر وسایل نقلیه سنگین مانندکامیون ها که با سوخت مواد بازیافتی کار می کنند، نسبت به وقتی که از سوخت های فسیلی پر می شوند، تا 90 درصد کمتر کربن تولید می کنند. کارشناسان امیدوارندکه با اجرای موفقیت آمیز این طرح بتوان راهی جایگزین برای تامین سوخت هواپیماها پیدا شود، به طوریکه استفاده از سوخت فسیلی در حمل و نقل هوایی بسیار محدود شود.

تولید سوخت جت از مواد بازیافتی امری است که مدت ها است در برخی کشورهای اروپایی و شمال امریکا انجام می شود. از سال گذشته، خط هوایی ویرجین آتلانتیک سوخت جت خود را از مواد بازیافتی ضایعات فلزی بدست می آورد که 65 درصد پاک تر از سوخت های معمول جت است.

از زباله برای گرمایش خانه ها نیز می توان استفاده کرد.

بریتانیا قبلا اعلام کرده بود که مصمم است تمامی خودروهای دیزلی را تا سال 2040 ممنوع کند. اما به گفته صاحب نظران این تغییر در مورد وسایل حمل و نقلی چون هواپیما به سادگی و به زودی امکان پذیر نیست. به همین علت کارشناسان به دنبال منابعی هستند که بتوانند سوخت هواپیما را از طرقی که کمتر ایجاد آلودگی می کنند، تولید کنند.

مطالعات علمی نشان دهنده کیفیت نامطلوب هوای بریتانیا است، وجود مقادیر زیادی اکسید نیتروژن در هوا موضوعی است که به یکی از بزرگترین دغدغه های دولتمردان بریتانیا در مورد سلامت عمومی بدل شده است.

 

 

مطالب رپورتاژ