دستاوردهای ملی و بین‌المللی سفر رئیس سازمان میراث‌فرهنگی به چین

سفر سه‌روزه رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری به چین، که طی هفته گذشته انجام شد، دستاوردهای قابل‌توجهی در سطح ملی و بین‌المللی حوزه گردشگری به‌دنبال داشت.

به‌گزارش مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، هیئت اعزامی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری به‌ریاست علی‌اصغر مونسان، معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، با هدف شرکت در بیست‌ودومین نشست مجمع عمومی سازمان جهانی گردشگری روز سه‌شنبه 21 شهریور 96 وارد شهر چنگدوی چین شدند و پس از ملاقات‌های دوجانبه، رایزنی‌ها و حضور در نشست رسمی مجمع عمومی روز پنجشنبه 23 شهریور به سفر خود پایان دادند.

عضویت ایران در کمیته اعتبارنامه‌های سازمان جهانی گردشگری یکی از دستاوردهای این سفر مهم بود. در این کمیته مدارک و اعتبارنامه کشورها، افراد و نهادهایی که مایل به پیوستن به این سازمان هستند بررسی و در مورد آن‌ها تصمیم‌گیری می‌شود.

همچنین جمهوری اسلامی ایران به‌مدت چهار سال برای بازه زمانی 2018 تا 2021 به‌عنوان عضو شورای اجرایی سازمان جهانی گردشگری پذیرفته شد.

اما در این میان پذیرفته شدن پیشنهاد میزبانی همدان برای چهلمین نشست اعضای وابسته سازمان جهانی گردشگری در سال 2018 را می‌توان یکی از مهم‌ترین دستاوردهای ملی این سفر محسوب کرد که به‌موجب آن مجموعه سیاحتی علیصدر همدان (یکی از 12 عضو وابسته جمهوری اسلامی ایران در سازمان جهانی گردشگری) به‌عنوان میزبان چهلمین نشست اعضای وابسته سازمان جهانی گردشگری در سال 2018 (آبان 1397) انتخاب و معرفی شد.

هیئت اعزامی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، در این سفر جمهوری اسلامی ایران را برای بازه زمانی 2018 تا 2019 به‌عنوان نایب‌رئیس کمیسیون منطقه‌ای جنوب آسیا پیشنهاد داد که پس از رأی‌گیری، اعضا با این پیشنهاد موافقت کردند.

اعلام مواضع جمهوری اسلامی ایران در مورد کنوانسیون اخلاق گردشگری را نیز نباید از قلم انداخت. جمهوری اسلامی ایران در جلسه علنی با موضوع بررسی متن پیش‌نویس کنوانسیون اخلاق گردشگری، لزوم تطابق مفاد کنوانسیون مذکور با قوانین جمهوری اسلامی ایران و ارزش‌های اسلامی را ضرورت تصویب پیوستن به کنوانسیون ذکر کرد.

جمهوری اسلامی ایران از شرکت در رأی‌گیری برای پذیرش کنوانسیون اخلاق (رأی‌گیری به‌صورت «بلی» و «خیر») خودداری کرد و از حق تحفظ از پذیرش آن استفاده کرد.

مطالب رپورتاژ