دسترسی قرقیزستان به آب‌های آزاد از طریق ایران با کمترین هزینه میسر است

نوران نیاز علی‌یف در دیدار با وزیر راه و شهرسازی کشورمان، از آمادگی آن کشور برای برگزاری دور دوم کمیسیون مشترک خبر داد و گفت: قرقیزستان آمادگی همکاری با ایران در بخش‌های انرژی، معدن، گردشگری و حمل‌ونقل را دارد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، نوران نیاز علی‌یف معاون اول وزیر خارجه قرقیزستان در دیدار با محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی کشورمان، با ابراز خرسندی از این دیدار گفت: در روابط دوجانبه قرقیزستان با ایران هیچ مشکل و مسئله حل‌نشده‌ای وجود ندارد.

وی پیشنهاد ایران برای استفاده از بندرعباس را مغتنم دانست و گفت: علاوه بر بندرعباس، بندر چابهار نیز ازجمله بنادری است که دسترسی را به آب‌های آزاد فراهم می‌کند که امیدواریم بتوانیم در این زمینه به توافق برسیم.

معاون اول وزیر خارجه قرقیزستان، با اعلام اینکه دسترسی به آب‌های آزاد برای قرقیزستان از طریق ایران با کمترین هزینه میسر است، از آمادگی کشورش برای برگزاری دور دوم کمیسیون مشترک خبر داد.

نیاز علی‌یف ایجاد شرکت‌های مشترک اقتصادی و تجاری دو کشور ایران و قرقیزستان را در سطوح متوسط و خرد در شرایط فعلی کارآمد عنوان کرد و افزود: ایران درزمینهٔ کشاورزی و فرآوری محصولات کشاورزی فرصت خوبی برای همکاری با قرقیزستان به شمار می‌رود. همچنین قرقیزستان نیز امکانات مناسبی برای همکاری در بخش‌های انرژی، معدن، گردشگری و حمل‌ونقل با ایران دارد.

وی همچنین در پاسخ به پیشنهاد ایران برای گسترش روابط تجاری، از موافقت کشور خود با این پیشنهاد خبر داد و گفت: از طرف ایرانی دعوت می‌کنیم تا در تمامی نمایشگاه‌های بزرگ اقتصاد و تجاری که در کشور قرقیزستان برگزار می‌شود، حضور جدی و فعال داشته باشد.

معاون اول وزیر خارجه قرقیزستان همچنین اعلام کرد: اتاق‌های بازرگانی دو کشور باید فعالیت بیشتری داشته باشند.

نیاز علی‌یف در بخشی از صحبت‌های خود از وزیر راه و شهرسازی کشورمان درخواست کرد تا شرایط افزایش روادید رانندگان ماشین‌های سنگین قرقیزستان که از مسیر ایران عبور می‌کنند، از  ۳۰ روز  به شش ماه با رایزنی این مقام ایرانی و وزارت خارجه ایران فراهم شود.

 

مطالب رپورتاژ