رئیس مجلس شورای اسلامی دربازدید از بندر چابهار : چابهار؛ پل ارتباطی جنوب کشور با دریای عمان و اقیانوس هند

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: با اتصال چابهار به شبکه ریلی کشور موضوع ترانزیت شمال به جنوب با توجه به عضویت ایران در اتحادیه اوراسیا فعال تر از گذشته خواهد شد.

به گزارش سایت ماهنامه صنعت حمل و نقل به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، علی لاریجانی که در رأس هیأتی متشکل از وزیر نیرو، نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان،  استاندار و جمعی از مدیران کشوری و استانی برای دیدار از مناطق سیل زده به استان سیستان و بلوچستان سفر کرده بود، از بندر چابهار نیز بازدید کرد.

وی پس از بازدید با اشاره به طرح های توسعه ای بندر چابهار و شرایطی که این بندر در آینده خواهد داشت، اظهارداشت: به اذن مقام معظم رهبری مبلغ ۳۰۰ میلیون یورو برای اتصال راه آهن زاهدان- چابهار در نظر گرفته شده و از سوی دیگر توافقنامه ای برای تامین مالی راه آهن زاهدان- بیرجند از طریق روسیه پیش بینی شده است.

اتصال چابهار به شبکه ریلی کشور

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: با اتصال چابهار به شبکه ریلی کشور موضوع ترانزیت شمال به جنوب با توجه به عضویت ایران در اتحادیه اوراسیا فعال تر از گذشته خواهد شد، مسئله ای که همواره مدنظر مقام معظم رهبری بوده است.

وی، اتصال ریل به بنادر چابهار را موضوعی بسیار مهم دانست و تصریح کرد: در صورت اتصال ریل به بندر چابهار این منطقه بهترین مکان برای سرمایه گذاری است.

لاریجانی درباره مصوبه امروز مجلس در خصوص توسعه محدوده منطقه آزاد تجاری- صنعتی چابهار، اظهار کرد: توسعه منطقه آزاد چابهار یک امر لازم و ضروری بوده چرا که چابهار پل ارتباطی جنوب کشور با دریای عمان و اقیانوس هند است.

تخلیه کالاهای اساسی استان های مجاور در بنادر منطقه آزاد چابهار

رییس مجلس با بیان اینکه این تصمیم سال ها پیش باید محقق می شد، افزود: تخلیه کالاهای اساسی استان های مجاور در بنادر منطقه آزاد چابهار موضوعی است که امروز در حال انجام است که با اتصال به منطقه آزاد به دریا تخلیه و صادرات کالا در این منطقه رونق می گیرد.

لاریجانی دسترسی مناطق آزاد به دریا را ویژگی بسیار مهم و ممتازی ارزیابی و تاکید کرد: در آینده قرار است فرودگاهی برای منطقه چابهار احداث شود که این تصمیم نیز به رونق و آبادانی منطقه منجر خواهد شد.

وی اضافه کرد: قطعا الحاق بنادر شهید بهشتی و کلانتری چابهار به  منطقه آزاد در افزایش گردش مالی بنادر چابهار تاثیرگذار خواهد بود و حجم کالاهای ورودی به بنادر و صادرات از آن افزایش خواهد یافت.

نقش کلیدی بندر چابهار در توسعه همکاری های اقتصادی منطقه/ بندر شهید بهشتی چابهار به بندری استاندارد، مجهز و با کیفیت تبدیل شده است

بهروز آقایی مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان نیز دراین بازدید گزارشی از فرآیند تخلیه کالا و بارگیری کالاهای صادراتی از بندر چابهار ارائه کرد و گفت: بندر چابهار پاییز امسال با ورود بیش از ۳۵۰ هزار تن کالای اساسی نقش ویژه و کلیدی در تامین کالاهای اساسی مورد نیاز استان های شرقی کشور را ایفا کرده است.

وی با اشاره به زیرساخت های مناسب بندری، تجهیزات پیشرفته و امکانات تخلیه و بارگیری انواع کالا در بندر چابهار اضافه کرد: با ورود بخشی از کالاهای اساسی کشور از طریق این بندر استراتژیک، ضمن کاهش هزینه های وارده،  باعث رشد نرخ اشتغال شود.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان با اشاره به رشد جابه جایی کالاهای صادراتی از بندر چابهار اضافه کرد: در کنار ورود بخشی از کالاهای اساسی کشور، امسال صادرات کالاهایی نظیر سیمان و دیگر محصولات صادراتی کشور و همچنین خشکبار و کالاهای یخچالی افغانستان از این بندر به صورت چشمگیر افزایش یافته است.

آقایی بیان کرد: بندر چابهار با بهره برداری از فاز نخست طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار و جانمایی تجهیزات مدرن، به یک بندر استاندارد، مجهز و با کیفیت تبدیل شده است که می تواند نقش تاثیرگذاری در اقتصاد منطقه ایفا کند.

به گفته وی، با چشم انداز آتی و تکمیل فازهای بعدی طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار، این بندر نقش موثرتری در پویایی منطقه و توسعه همکاری های اقتصادی به خصوص کشورهای همسایه در حوزه های واردات، صادرات و ترانزیت و ترانشیپ خواهد داشت.

مطالب رپورتاژ