رشد ۲۸ درصدی تحویل سفارش‌های ایرباس در نیمه نخست سال 2019

شرکت هواپیماسازی ایرباس در نیمه نخست سال ۲۰۱۹ توانسته تحویل هواپیماهای خود را به‌اندازه ۲۸ درصد افزایش دهد، بااین‌حال کماکان از برنامه سالیانه خود برای تحویل ۸۹۰ هواپیما عقب است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، تحویل سفارش‌های این شرکت هواپیماسازی اروپایی در نیمه نخست سال ۲۰۱۹ حدود ۲۸ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد کرده است. این شرکت در این مدت نزدیک به ۳۹۰ هواپیما تحویل مشتریان خود داده و در مسیر پیشی گرفتن از شرکت بحران‌زده بویینگ قرارگرفته است. البته این اتفاق مستلزم ثبت یک رکورد در نیمه دوم سال است.

تحویل ۳۸۹ هواپیما که شامل تحویل ۲۲۷ هواپیما در فصل دوم می‌شود، باعث شده این شرکت اروپایی برای رسیدن به هدف سالیانه خود یعنی تحویل ۸۸۰ تا ۸۹۰ هواپیما، نیاز به تولید حدود ۵۰۰ فروند هواپیما در نیمه دوم سال ۲۰۱۹ داشته باشد.

رشد آمار نیم ساله تحویل هواپیما توسط ایرباس در سال جاری، عمدتاً به خاطر اضافه شدن خط تولید هواپیمای کانادایی A۲۲۰ به ایرباس است که به‌تازگی از شرکت بمباردیه خریداری شده است.

سال گذشته میلادی آمار تحویل هواپیما در نیمه نخست سال توسط ایرباس با کاهش ۱ درصدی به ۳۰۳ هواپیما رسیده و این کاهش عمدتاً به خاطر تأخیر در تحویل موتورهای ایرباس A۳۲۰ نئو رخ داده بود. با کاهش زمان تأخیر در تحویل موتورها، بازگرداندن برنامه تولید این هواپیمای تک راهروی پول‌ساز به مسیر سابق خود یکی از اولویت‌های اصلی این شرکت است.

بااین‌وجود ایرباس در این سال موقعیت سابق خود به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده هواپیماهای تجاری را که از سال ۲۰۱۱ بی‌سابقه است، پس خواهد گرفت. علی‌الخصوص با توجه به این مسئله که تحویل هواپیماهای بویینگ ۷۳۷ مکس به خاطر دو حادثه مرگبار به حالت تعلیق در آمده است. بویینگ تا روز ۳۱ می سال جاری تنها ۲۰۲ هواپیما به مشتریان خود تحویل داده است.

ایرباس به این منظور برخی از مدیران کلیدی خود را جابجا کرده و مایکل منکینگ، مدیر برنامه نظامی ایرباس A۴۰۰M که پیشتر مدیر اجرایی سیستم‌های فضایی این شرکت بود، به‌عنوان مدیر برنامه A۳۲۰ منصوب کرده است. مدیر پیشین این برنامه نیز به‌عنوان رئیس خدمات مشتریان ایرباس منصوب شده است.

 

مطالب رپورتاژ