خروج فرودگاهها از حالت زیان

رشد 20 درصدی ترافیک هوایی ایران با تحریم قطر

دبیرکل جامعه متخصصین مراقبت پرواز معتقد است؛ افزایش پروازهای عبوری و ترافیک هوایی زمانی حائزاهمیت خواهد بود که بتوان ایمنی پروازها را تضمین کرد، در همین راستا باید به دنبال حفظ و افزایش نیروی متخصص به عنوان سرمایه‌های انسانی صنعت و به‌روزرسانی تجهیزات زیرساخت‌های نظارتی، ناوبری و ارتباطی بود.

امیرحسین رحیمی در خصوص وضعیت پروازهای قطری بر فراز آسمان ایران، در توضیحاتی عنوان کرد: با اتفاقات سیاسی اخیر 4 منطقه پروازی (FIR) به روی کشور قطر بسته شد در همین راستا بهترین و تنها گزینه پیش‌روی قطر، ایران بود.
وی در همین رابطه ادامه داد: اگر از گزینه ایران برای پروازهای ایرلاین قطری استفاده نمی‌شد، قطعا تمام پروازهای این ایرلاین زمین‌گیر می‌شد.

رحیمی، تصریح کرد: بحران منطقه‌ای ایجاد شده در خاورمیانه به همت و تلاش کنترلرهای مرکز کنترل پرواز به عنوان یکی از کارگزاران خط مقدم دستگاه دیپلماسی کشور باوجود افزایش 20 درصدی پروازهای مرکز کنترل تهران به نحوه شایسته‌ای مدیریت شد.
دبیرکل جامعه متخصصین مراقبت پرواز با بیان افزایش قابل ملاحظه پروازهای عبوری اضافه کرد: پس از بسته شدن مسیرهای هوایی به روی قطر در صنعت هوانوردی کشور دو اتفاق مهم روی داد؛ اولین اتفاق افزایش ترافیک با ارتفاع پایین بر فراز آسمان ایران بود چرا که فاصله ما با کشور قطر نزدیک است و پروازهای قطر با ارتفاع پایین وارد (FIR) ایران می‌شوند. دومین اتفاق با عبور و افزایش پروازهای قطری از فراز آسمان ایران، پیچیدگی ترافیک در آسمان ایران بود چرا که پروازهای قطری یا در حال اوجگیری برای رفتن به سوی مقصد هستند یا در حال کاهش ارتفاع به سمت قطر به همین جهت کار کنترلرهای ترافیک هوایی مرکز کنترل افزایش چشمگیری داشت.

رحیمی، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه حجم پروازهای عبوری در این چند روز اخیر زیاد شده، اما ارائه سرویس مطلوب و ایمن با وجود افزایش ترافیک هوایی توسط همان پرسنل شیفت‌های مرکز کنترل پرواز صورت می‌گیرد.
او در پاسخ به اینکه عبور پروازهای قطری از فراز آسمان ایران به چه میزان می‌تواند برای ایران درآمدزدایی داشته‌ باشد، توضیح داد: یکی از مهم‌ترین موضوعات در صنعت هوانوردی ایمنی است در همین راستا در مرحله اول باید دید که آیا با افزایش پروازهای عبور و افزایش ترافیک تاثیری روی ایمنی خواهد داشت یا خیر.
دبیرکل جامعه متخصصین مراقبت پرواز، افزود: زمانی افزایش درآمد و افزایش ترافیک هوایی برای ما قابل قبول و مهم خواهد بود که بدانیم پرواز ایمن از فراز کشورمان عبور خواهد کرد. اگر ما به دنبال افزایش سرمایه‌های انسانی، زیرساخت‌ها ( نظارتی -ناوبری-ارتباطی) نباشیم افزایش پروازهای عبوری برای کشور ارمغانی نخواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه جذب پروازهای عبوری و تبدیل شدن ایران به نقطه تعادل منطقه برای ایران یک هدف است و در راستای آن باید به دنبال ایمنی بود، اظهار داشت: افزایش و جذب پروازهای عبوری و در راستای آن استفاده از فرصت اقتصادی موجود نیازمند تامین منابع انسانی و مالی، زیرساخت‌ها و استفاده از تکنولوژی‌‌های به‌روز دنیا است که با توجه به رویارویی با تحریم‌ها تاکنون نتوانسته‌ایم از آن به خوبی بهره‌ند شویم.

مطالب رپورتاژ