فلایت چک

رونمایی از هواپیمای فلایت چک ایران

وزیر راه و شهرسازی به همراه مقام‌های اصلی صنعت هوانوردی ایران صبح سه‌شنبه به آشیانه یاس ایر در فرودگاه مهرآباد رفت و از آغاز به کار یک هواپیمای جدید در ایران رونمایی کرد. هواپیمایی که در چندین سال اخیر ایران از داشتن آن محروم بود.

پس از آنکه هواپیمای فالکون ایران که مسئولیت وارسی پرواز در فرودگاه‌های کشور را انجام می‌داد در اسفندماه سال 1392 در جزیره کیش سقوط کرد، ایران عملا از داشتن این هواپیمای بسیار مهم محروم شد. این هواپیما آخرین هواپیمای فعال در این حوزه در جزیره کیش به دلیل نزدیک‌شدن زمان افق به غروب و پایین آمدن دید هواپیما با آب برخورد کرد که باعث انفجار این هواپیما شد.

هواپیمای فلایت چک هواپیمایی است که به طور مداوم بین تمام فرودگاه‌های فعال در کشور پرواز کند و شرایط آنها را برای ایمنی و مراقبت از پرواز تایید کنند. موضوعی که می‌تواند چه از نظر اقتصادی و چه از نظر نظامی و امنیتی برای کشور به شدت مهم و اساسی باشد. هواپیمای فلایت چک وظیفه سرک‌کشی به کلیه فرودگاه‌های کشور را دارد تا با پرواز در ارتفاع‌های مختلف، نقاط و نشان‌های جغرافیایی، اطلاعات پرواز، تجهیزات ناوبری و کمک‌ناوبری را به طور دقیق بررسی کرده و وضعیت فرودگاه را مشخص کند.
اکنون با خرید هواپیمای جدید و آغاز به کار این هواپیمای مدرن ایران هم از نظر اقتصادی صرفه‌جویی خواهد شد و هم از نظر ایمنی می‌تواند اطلاعات نظامی خود را کاملا محفوظ بدارد. پس از انجام مراسم رونمایی از این هواپیما، این پرنده کار خود را رسما آغاز خواهد کرد و به طور مداوم در فاصله دو تا سه ماهه شرایط تمام فرودگاه‌های فعال در کشور را به‌طور دقیق بررسی می‌کند.

مطالب رپورتاژ