رویارویی گردشگری مجازی با انحصارطلبی

در میزگرد گردشگری مجازی مطرح شد:

 

گردشگری الکترونیک استفاده از فن­آوری اطلاعات برای ارایه سرویس­ های مورد نیاز گردشگران است تا از این طریق گردشگران ساده­ تر، با کیفیتی بالاتر و هزینه ­ای کمتر خدمات و اطلاعات را دریافت ­کنند. در واقع گردشگری الکترونیک، ارایه الکترونیکی کلیه سرویس ­هایی است که در گذشته گردشگران به صورت سنتی از آنها استفاده می ­کردند و امروزه دسترسی به این سرویس­ ها به واسطه فن­ آوری اطلاعات میسر شده است.

با توجه به اهمیت گردشگری الکترونیک و تاثیر آن بر درآمدزایی و اشتغال و همچنین ارتقاء حقوق شهروندان در کسب خدمات بهتر که یکی از ارکان رشد و توسعه گردشگری است، میزگردی تحت عنوان تاثیر گردشگری الکترونیک بر بازارهای داخلی و خارجی با حضور دکتر فریبرز رییس­ دانا اقتصاددان و دبیر هیات کارشناسی ماهنامه، دکتر عرفان لاجوردی دکترای حقوق بین ­الملل، مهدی کجوییان مدیرعامل شرکت پین­ تاپین، علیرضا انصاری مدیر سامانه خانه مسافر کل کشور و مشاور سابق فناوری معاونت گردشگری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، اشکان بروج مدیر آکادمی گردشگری ایران و مدرس و مشاور گردشگری الکترونیک، سهند عقدایی مدیرعامل شرکت مسافربری و طبیعت ­گردی اسپیلت البرز و ابراهیم پورفرج مدیر عامل دفتر خدمات مسافرتی پاسارگاد تور برگزار شد.

مهم­ترین موضوعاتی که بهتر است در این جلسه به آن بپردازیم این است که گردشگری الکترونیک در چه مواردی کاربرد دارد و برای چه کسانی مفید است؟ آیا گردشگری الکترونیک می ­تواند به اشتغال آفرینی بیانجامد؟

 رییس­ دانا: مساله اساسی این است که بدانیم گردشگری الکترونیک نقطه عطفی بین گردشگری و فناوری اطلاعات است. هر دو پدیده در دنیا به ایجاد فعالیت­های درآمدزا کمک ­های شایانی کرده و مولد فرصت ­های شغلی زیادی هستند.نقش فناوری اطلاعات در توسعه صنعت گردشگری را می ­توان از دوبعد بررسی کرد.یکی به کارگیری فناوری اطلاعات در اطلاع ­رسانی و ارایه خدمات گردشگری است. (در این زمینه می ­توان از ظرفیت ­های صنعت فناوری اطلاعات در جهت توسعه زیرساخت­ ها استفاده کرد.) دیگری بخش گردشگری مجازی است که به معنای گردش و سفر به صورت الکترونیکی است.

گردشگری الکترونیک شامل کلیه اجزا کسب و کار از قبیل تجارت الکترونیکی، تحقیق و توسعه الکترونیکی، تولید محتوای الکترونیکی و البته ارایه خدمات به صورت الکترونیکی است.گردشگری مجازی ابزاری است که با آن یک علاقمند به گردشگری بتواند در کوتاه ­ترین زمان ممکن با حداقل امکانات و پایین ­ترین هزینه و با دانش اندک ظرفیت­ های گردشگری یک کشور را شناسایی و با یک برنامه هدف­دار و هدایت­گر از سوی دولت و آژانس­ها به مکان­های توریستی و گردشگری …

ادامه مطلب میزگرد را می توانید در شماره 362 ماهنامه صنعت حمل و نقل ویژه گردشگری پایدار مطالعه کنید.

 

 

مطالب رپورتاژ