نيروگاه نكا

ساخت مبدل کولر ژنراتور واحدگازي نيروگاه نكا در داخل كشور

گامي ديگر در جهت خودكفايي:

ساخت مبدل کولر ژنراتور واحدگازي نيروگاه نكا در داخل كشور

با پيگيريهاي اداره ساخت داخل نيروگاه شهيدسليمي نكا و همت توليدكنندگان داخلي، مبدل کولر ژنراتور واحد گازي اين نيروگاه در داخل كشور ساخته شد.

به گزارش اداره ساخت داخل شركت، عليرغم ظرافت در طراحي و روش ساخت و نيز فقدان تجربه در زمينه ساخت اين مبدلها در داخل كشور، سرانجام درخت باورمندي و اعتماد به توانمندي سازندگان داخلي در زمينه توليد قطعات حساس نيروگاهي به ثمر نشست.

سازندگان متعهد و توانمند وطني تحت نظارت مستمر كارشناسان نيروگاه نكا موفق به طراحي و ساخت نمونه اوليه اين مبدلها به روش مهندسي معكوس شدند كه در نتيجه پس از گذراندن مراحل مختلف آزمايشات عملكردي و اخذ تأييديه ارزيابي كيفيت از گروههاي مهندسي و تعميرات، 2 عدد از اين مبدلها ساخته و در واحد يك گازي اين نيروگاه نصب و 2 عدد ديگر در حال ساخت است. خاطرنشان مي شود اين مبدلها با يك چهارم قيمت مشابه خارجي آن خريداري شده و به ازاء خريد هر مبدل 2 ميليارد و سيصدميليون ريال صرفه جويي حاصل شده است.

بنابراين نيروگاه نكا با مديريت ساخت اين قطعه در سال توليد و اشتغال، ضمن برداشتن گامي ديگر در راستاي تحقق اقتصاد مقاومتي، حمايت از توليد و اشتغال داخلي و نيز كاهش وابستگي صنعت برق به سازندگان خارجي، از خروج 9 ميليارد و دويست ميليون ريال سرمايه ملي از كشور جلوگيري کرده است.

اين گزارش همچنين به مزيت و موفقيت چشمگير ديگري در ساخت اين مبدلها اشاره دارد و مي افزايد، كارشناسان نيروگاه به منظور بهبود عملكرد و ارتقاء بازدهي اين مبدلها اصلاحاتي در طراحي و ساخت نمونه اصلي آن بوجود آوردند كه در نتيجه موجب ارتقاء حداقل 5 درصدي عملكرد و راندمان اين دستگاه نسبت به نمونه خارجي و رفع حدود 10 مگاوات محدوديت توليد در فصول سرد سال شده است.

هر يك از واحدهاي گازي نيروگاه نكا داراي 4 عدد مبدل کولر جهت خنك كاري ژنراتور هستند.

مطالب رپورتاژ