ضریب بازیافت گاز در سکوی فاز ۴ پارس جنوبی افزایش یافت

به‌منظور افزایش ضریب بازیافت گاز و طول دوره تولید پایدار از سکوی فاز ۴ میدان گازی پارس جنوبی، عملیات مشبک‌کاری و تولیدی کردن لایه مخزنی K۱ و اسید کاری گسترده (Matrix Acidizing) در چاه‌های سکوی SPD۵ پایان یافت.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شرکت ملی نفت ایران، این عملیات با استقرار یک دستگاه دکل حفاری روی سکوی SPD۵ به‌صورت هم‌زمان با عملیات تولید (SIMOPS) انجام شد و طی آن مشبک‌کاری لایه K۱ در ۱۱ حلقه چاه و اسید کاری گسترده در ۹ حلقه چاه درمجموع در مدت ۱۰۸ روز پایان یافت.

درنتیجه این عملیات، ضمن تولیدی شدن لایه مخزنی K۱ با انجام اسید کاری گسترده، فشار جریانی سر چاهی به‌طور میانگین در هر چاه حدود ۳۳۰ پام در نرخ تولید ۸۰ میلیون فوت‌ مکعب استاندارد در روز افزایش یافت که مؤید افزایش طول دوره تولید پایدار سکو به میزان دو سال در نرخ تولید یک میلیارد فوت ‌مکعب استاندارد در روز است.

این عملیات از سوی مدیریت مهندسی نفت و گاز پارس و با همکاری معاونت عملیات و پشتیبانی این شرکت، اواخر بهمن‌ماه پارسال آغاز شد و در نیمه خردادماه امسال با موفقیت پایان یافت.

شایان‌ذکر است که در انجام این عملیات، افزون بر استفاده از دستگاه حفاری و شناور اسید کاری ملکی ایرانی، از توانمندی پیمانکاران داخلی برای تأمین دیگر تجهیزات و خدمات جانبی مربوطه استفاده شد.

هم‌اکنون نیز عملیات تعمیر چاه شماره ۲ این سکو برای بهبود ظرفیت تولیدی آن در حال انجام است.

 

مطالب رپورتاژ