عبور از بحران آبی با کاهش 20 درصدی مصرف

حمیدرضا جانباز مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور در سومین جشنواره و نمایشگاه توانمندی‌های بهره‌برداری و نگهداری در صنعت آب و فاضلاب کشور با بیان اینکه فضای بسیار گسترده‌ای در حوزه طرح‌های بهره‌برداری وجود دارد، اظهار کرد: جلوگیری از آلودگی آب، تولید پساب، بازچرخانی، هوشمندسازی، مدیریت انرژی، بهره‌برداری و ارتقای تاسیسات موجود اقداماتی است که می‌توان از آنها از بخش خصوصی بهره جست.

وی با اشاره به ظرفیت‌های بخش خصوصی در انجام فعالیت‌های مربوط به حوزه آب و فاضلاب عنوان کرد: با انجام تدابیری به دنبال این هستیم تا به جای انعقاد قراردادهای کوچک به سراغ قراردادهای بلندمدت برویم. چرا که تاکنون قراردادهای سرمایه‌گذاری آن طور که باید پیشرفت نداشته و لازم است گام‌های بزرگتری در این حوزه برداشته شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور با تاکید به این مسئله که در شرایط فعلی لازم است سیستم‌های آب و فاضلاب ارتقا پیدا کند و تصفیه‌خانه‌هایمان به تصفیه‌خانه‌های مدرن تبدیل شود، گفت: مدیریت تقاضا و مصرف موضوع دیگری است که باید به جد مورد توجه قرار گیرد. چرا که در حال حاضر نمی‌توان به تنهایی برای تامین خدمات پایدار به منابع مالی اکتفا کرد.

جانباز میزان تخصیص های صنعت آب و فاضلاب را ۴۰ هزار میلیارد تومان دانست و افزود: در حال حاضر چالش‌های متعددی در حوزه بهره‌برداری در صنعت آب و فاضلاب وجود دارد که می‌توان به تغییر اقلیم و خشکسالی اشاره کرد. البته باید گفت که در حال حاضر خشکسالی‌های موجود در کشور یک حادثه غیرمتقربه نیست و باید بپذیریم که ایران در یک اقلیم گرم و خشک قرار دارد.

وی با اشاره به اهمیت مقوله سازگاری با کم‌آبی گفت: با توجه به کاهش بارندگی و افزایش جمعیت و تقاضا لازم است که برای حل چالش‌های آبی به موضوع سازگاری با کم‌آبی توجه شود و در این حوزه باید از حیثت تجهیزات و هم نیروی انسانی و فرهنگ عمومی جامعه را سازگار کنیم البته از حیث تجهیزات علی‌رغم اینکه اقدامات خوبی تاکنون انجام شده، اما هنوز نیازمند فعالیت گسترده در این حوزه هستیم.

جانباز با تاکید بر این مسئله که لازم است خدمات با کیفیت به مشترکان ارائه شود، عنوان کرد: استفاده از شبکه‌های اجتماعی موضوعی است که می‌تواند ما را در رسیدن به ارائه خدمات باکیفیت یاری کند.

جانباز اظهار کرد: با توجه به شرایط کم‌آبی توصیه می‌شود که مشترکان مدیریت مصرف را سرلوحه کار خود قرار دهند چراکه به راحتی می‌توان با کاهش ۲۰ درصدی مصرف شرایط پیک را مدیریت کرد.

وی افزود: عمدتا ۷۵ درصد مشترکان آب رعایت الگوی مصرف دارند و در صد کمی از مشترکان هستند که می‌توان آنها را پرمصرف خطاب کرد. البته در شهرهایی که تنش آبی وجو د دارد، سعی کرده‌ایم با انجام اقداماتی همچون مدیریت فشار کاهش آب بدون درآمد و مدیریت مصرف شرایط را متعادل‌تر کنیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور با اشاره به اقدامات انجام شده به شرکت آب و فاضلاب برای حمایت از تولید داخلی گفت: فلسفه جشنواره فعلی این است که شرکت‌های کوچک و متوسط مقیاس را دور هم جمع و از تولیدات این شرکت‌ها حمایت کنیم. همچنین شرکت‌های دانش بنیان را با کسانی که قصد سرمایه‌گذاری در این حوزه دارند، نزدیک کنیم تا بتوان ساخت تولید داخل را از مرحله پایلوت یا مقیاس کوچک به تولیدات صنعتی تبدیل کرد.

جانباز همچنین در خصوص جزئیات طرح قطع آب مشترکان پرمصرف اظهار کرد: پیشنهادی در کارگروه تخصصی سازگاری با کم‌آبی مطرح شده که در صورت تصویب مشترکان پرمصرف در گام نخست جریمه می‌شوند و در صورت ادامه انشعاب آنها قطع خواهد شد.

وی با بیان اینکه هفته گذشته پیشنهادی برای جریمه مشترکان پرمصرف به این کارگروه تخصصی تقدیم شد که در هفته جاری یا هفته آینده تصویب خواهد شد، گفت: در صورت تصویب و اجرا، بین ۱۰ تا ۲۰ درصد شاهد بازدارندگی خواهیم بود؛ به گونه‌ای که جریمه مشترکان در پله‌های نخست ۱۰ تا ۲۰ درصد است و در پله‌های بالا یعنی مشترکانی که آب مصرفی آنها چند برابر الگوی مصرف باشد، تعرفه‌ها به قیمت تمام شده آب می‌رسد.

مطالب رپورتاژ