اتاق بازرگانی

عملکرد صندوق ضمانت صادرات زیر ذره بین فعالان بخش خصوصی

نمایندگان بخش خصوصی در نشست ماهانه شهریور سال جاری، میزبان مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات کشور بودند و در مورد حمایت‌های این صندوق از توسعه صادرات غیرنفتی با سیدکمال سیدعلی بحث و گفت‌وگو کردند.

سی‌اُمین نشست هیات نمایندگان اتاق تهران، برابر برنامه همیشگی، از ساعت هفت صبح و با حضور اعضا و مهمانان ویژه برگزار شد. در این نشست علاوه بر دستور کار اصلی که پرداختن به عملکرد صندوق ضمانت صادرات با حضور مدیرعامل این نهاد بود، دو تفاهم‌نامه بین اتاق تهران با یونیسف و اتاق مشترک ایران و عراق امضا شد. هم‌چنین کاوه زرگران، رییس کمیسیون کشاورزی، آب و صنایع غذایی اتاق تهران در سخنان پیش از دستور خود از طرح حذف الزام درج قیمت روی کالاهای این حوزه دفاع کرد و آن را عامل افزایش رقابت و کاهش قیمت دانست که در مجموع به نفع تولیدکننده و مصرف‌کننده خواهد بود.

امیدواریم صدای واحدی از دولت بشنویم

در ابتدای این نشست رئیس اتاق تهران با تبریک  اعیاد قربان و غدیرخم و میلاد حضرت امام موسی کاظم (ع) به فرآیند رای اعتماد به وزرای اقتصادی در مجلس اشاره داشت و گفت: خوشبختانه شاهد رای اعتماد بالا به کابینه جدید دولت بودیم و اکثریت وزرای معرفی‌شده از سوی دولت با کسب آرای بالایی از سوی نمایندگان مردم به دولت راه یافتند. امیدواریم که با این رای بالا، شاهد قاطعیت بیشتر وزرای محترم، در تصمیم‌گیری‌های به موقع و هماهنگی هرچه بیشتر در دولت باشیم و انشالله در این دوره یک صدای واحد به خصوص از تیم اقتصادی دولت بشنویم.مسعود خوانساری در ادامه به جلسه پیشین هیات نمایندگان اتاق تهران که با حضور مسعود کرباسیان، وزیر امور اقتصادی و دارایی، و محمد شریعتمداری، وزیر صنعت، معدن و تجارت، تشکیل شد اشاره کرد و گفت: در آن نشست اولویت های اصلی که باید در دولت پیگیری شود بیان شد که مهم‌ترین آنها تک‌نرخی کردن و البته واقعی کردن قیمت ارز، اصلاح نظام بانکی، مبارزه با فساد و کاهش حجم مجوزها بود که به صورت مشخص مسائل اساسی اقتصاد ماست و باید در راس کارهای دولت قرار گیرد. خوشبختانه وزرای محترم هم اعتقاد به این داشتند که باید به این مسائل توجه ویژه شود. اتاق تهران هم این آمادگی را دارد که با تعامل و همکاری با دولت پیگیری این اصلاحات را در رأس اولویت‌های خود قرار دهد.

طرح تثبیت تعرفه‌ها برای چهار سال آینده

رییس اتاق تهران با بیان اینکه محیط کسب‌وکار در ایران نیازمند اصلاحات جدی است ابزار امیدواری کرد کابینه جدید و هم‌چنین اتاق بازرگانی تلاش ویژه‌ای برای حل مشکلات این حوزه داشته باشند. او ادامه داد: در جلسه‌ای که روز شنبه با روسای کمیسیون‌های مشورتی اتاق داشتیم قرار شد این موضوع در اولویت قرار گیرد، به‌خصوص کمیسیون تسهیل کسب و کار باید به صورت ویژه به مشکلات این حوزه بپردازد و با هماهنگی با وزارتخانه‌ها و تشکیل کارگروه‌های ویژه، این امر را به عنوان یکی از مسئولیت‌های اصلی اتاق تهران در سال جاری به پیش ببرد.رئیس اتاق تهران در ادامه به بیانیه 24 بندی اتاق تهران در جلسه پیشین و تعیین اولویت‌های اقتصادی کشور اشاره کرد و گفت: در دیداری که با آقای شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت داشتیم ایشان بیان کرد که آماده واگذاری تمامی بنگاه‌ها و شرکت‌هایی است که هم اکنون توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت اداره می‌شود.مسعود خوانساری ادامه داد: بحث مهم دیگری که در دیدار با وزیر صنعت، معدن و تجارت مطرح شد، مساله تعرفه‌ها بود که آقای شریعتمداری اعلام کردند برنامه‌ای دارد که برای چهار سال آینده تعرفه‌ها را ثابت نگه دارند و فقط در مواقع بسیار ضروری آنها را تغییر دهند. اگر این اتفاق رخ دهد حرکت بسیار بزرگی خواهد بود چون یکی از مشکلات اقتصادی که هم‌اکنون داریم، تغییر تعرفه‌ها به صورت روزانه است که باعث تشدید فساد، ناامنی و بی‌ثباتی اقتصادی می‌شود.

 

 

 

 

 

 

 

مطالب رپورتاژ