فعالیت کشتیرانی سال آینده به وضعیت عادی برمی‌گردد

بندرهای هرمزگان ترانزیت

مدیرعامل شرکت کشتیرانی اظهار کرد که این شرکت حمل و نقل کانتینری با برداشته شدن تحریمهای بین‌المللی، انتظار دارد تا اواسط سال آینده، فعالیتش به وضعیت عادی برگردد.

تحریمهای بین‌المللی در ژانویه بدنبال توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی برداشته شدند. 

محمد سعیدی، مدیرعامل شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران که برای شرکت در کنفرانس Danish  Maritime Forum به کپنهاگ سفر کرده است، در مصاحبه با رویترز اظهار کرد: گام به گام از زمان برداشته شدن تحریمها، مشکلات حل شده‌اند و بسیاری از موانع و محدودیتها برداشته شده‌اند.

وی در ادامه افزود: تصور می‌کنم حداکثر تا اواسط سال ۲۰۱۷، وضعیت کاملا عادی خواهد شد.

سعیدی ابراز امیدواری کرد که محدودیت معاملات دلاری پس از انتخابات ریاست جمهوری آینده آمریکا برداشته شوند و گفت: این مسئله، یکی از تعهدات آمریکا در راستای برجام بود که ژانویه گذشته امضا شد.

کندی رشد تجارت جهانی به همراه اشباع بازار از کشتیها، صنعت حمل کانتینری را با بدترین شرایط بازار مواجه ساخته است، اما سعیدی اظهار کرد در دوران پساتحریم، شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران بدنبال توسعه ناوگان متشکل از ۱۵۶ کشتی خود است.

مدیرعامل شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران پیش بینی کرد تجارت میان ایران و اروپا در سال آینده رشد چشمگیری پیدا می‌کند، زیرا ایران محصولات پتروشیمی صادر می کند در حالیکه به ماشین آلات سنگین و نیروگاهها و مولدهای نیرو و فناوری جدید از اروپا نیاز دارد. در مجموع وی آینده این بازار دشوار را مثبت ارزیابی کرد.

سعیدی درباره اینکه آیا شرکت کشتیرانی ایران برای دارایی‌های هان جین، درخواست خرید خواهد داد، اظهار نظر نکرد. اما عنوان کرد ادغام برنامه ریزی شده دو شرکت حمل کانتینری هاپاگ-لوید و UASC، بر ظرفیت فعالیت در خاورمیانه فشاری اضافه نمی‌کند.

وی همچنین عنوان کرد: شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با بانک‌های آسیایی برای فاینانس سرگرم مذاکره است، اما از پیشنهادهای بانکهای اروپایی هم استقبال می کند.

مطالب رپورتاژ