مدیرعامل بانک سپه: مهم‌ترین فاکتور، رشد منابع بانک است

چقازردی، مدیرعامل بانک سپه در نشست خبری هفته دولت و بانکداری اسلامی، مهم­‌ترین فاکتور را رشد منابع بانک دانست

 

در آغاز سال ۱۳۰۴ که هنوز اهمیت مؤسسات اقتصادی و عوامل بازرگانی در شئون اداری و زندگی اجتماعی ایران محسوس نشده بود، ایجاد اولین مؤسسه بانکی کشور طرح‌ریزی شد و مأمورین اجرای این فرمان با تشکیل شورایی از افراد مطلع موفق شدند در چند مغازه واقع در خیابان سپه نخستین بانک ایرانی را تحت عنوان پهلوی قشون افتتاح نمایند.

سرمایه اولیه بانک ۳٬۸۸۳٬۹۵۰ ریال از محل موجودی صندوق بازنشستگی درجه داران قشون بود و بدین جهت فعالیت یک سال نخست این بانک به افسران ارتش اختصاص داشت، که با پرداخت وام‌های تقسیطی به رفع نیازمندی‌های آنان کمک می‌نمود و چون پیوسته به وسعت دامنه عملیات خود می‌افزود، دوایر بانک به جای وسیع‌تری که در اول باب همایون از ابنیه قورخانه آماده شده بود، انتقال یافت.

در ۲۴ اسفند ۱۳۰۴ اولین شعبه این بانک در شهر رشت افتتاح شد و علاوه بر معاملات درجه‌داران قشون، به خرید و فروش برات و گشایش اعتبار برای بازرگانان و فعالیت‌های بیشتری در امور بانکی و معاملات بازرگانی پرداخت.

در اواخر سال ۱۳۱۲ این مؤسسه به نام بانک سپه و در اواخر سال ۱۳۲۱ به بانک تعاونی سپه موسوم گردید. در شهریور سال ۱۳۲۵ که تیمسار سپهبد آق اولی به مدیریت بانک سپه انتخاب شد، اساسنامه و آیین‌نامه جدیدی برای بانک تدوین شد و به تصویب رسید و در اسفند ۱۳۳۱ نام بانک تعاونی سپه به بانک سپه تبدیل گردید.

اکنون پس از نزدیک به یک قرن فعالیت، به مناسبت هفته دولت و هفته بانکداری اسلامی محمدکاظم چقازردی؛ مدیرعامل بانک سپه در نشست خبری این مناسبت، نقش نظام بانکی را در رونق و شکوفایی اقتصادی تمام کشورها اجتناب­ ناپذیر دانست و اظهار داشت؛ اقتصاد ایران بانک محور بوده و بازار سرمایه هم به نوعی مرتبط با نظام بانکی است. لذا حدود 90 درصد از تأمین مالی کشور از طریق نظام بانکی انجام می‌پذیرد.

چقازردی با تأکید بر ضرورت شفافیت و تعیین معیارهای سنجش عملکرد بانکی افزود؛ یکی از موارد مورد نیاز، تعیین شاخص‌ها و معیارها توسط مراجع ذیربط (بانک مرکزی یا وزارت اقتصاد) است که باید برای رتبه بندی بانک‌ها تعریف شوند و مردم بر اساس این شاخص‌ها قضاوت کنند. شاخص‌­های عملکرد از جمله درجه شفافیت، درجه انضباط، کارآمدی، مؤثر بودن، ارائه خدمات به روز، حرفه‌ای بودن پرسنل و دانایی‌شان و … باید در معرض دید مردم و عامه قرار بگیرد تا خود مردم قضاوت کنند که کدام بانک عملکرد بهتری دارد.بیاییم در تعریف شاخص‌­ها و معیارها دقیق‌­تر عمل کنیم. آن‌وقت است که می­‌توانیم بگوییم بانک‌ها در اتاق شیشه‌­ای قرار دارند.

وی ادامه داد؛ می‌توانم بگویم بانک سپه ظرف سال گذشته با تمام ظرفیت به طور شبانه‌روزی کار کرده، البته خالی از اشکال هم نبوده اما به عنوان یک بانک قوی و اثرگذار ظاهر شده است. در صورت مشخص شدن شاخص‌ها، اتاق شیشه­‌ای معنادارتر می­‌شود و انتظارات مردم را می­‌توان با عملکرد بانک انطباق داد.

چقازردی اذعان کرد؛ در نظام بانکی مهم‌ترین مسأله، جذب منابع است. هر بانک به میزانی که در جذب منابع کارآمد باشد، به طریق اولی در انجام وظایف و رسالت­‌هایش موفق است؛ مشروط بر این که بتواند این منابع را در مسیرهای درستی که شغل، تولید، توسعه و رفع محرومیت ایجاد کند، صرف نماید. پس یکی از مؤلفه­‌هایی که می­‌توان بانک‌ها را بر اساس آن مقایسه کرد؛ میزان رشد منابع در چارچوب ضوابط و مقررات است.

آیا بانک‌ها به کارآمدی و تعادل نرخ­‌ها، کمک به کاهش نرخ تحریم­‌ها، انضباط، سودآوری معقول و این­که کار مفیدی انجام بدهند، مقید هستند؟ به نظر من مهم‌ترین فاکتور، رشد منابع است. در طول 3 سال اخیر منابع بانک سپه بیش از 100 درصد رشد داشته؛ یعنی به طور متوسط سالی بیش از 30 درصد. اگر رشد منابع در یک بانک بیش از رشد نقدینگی باشد، مفهومش این است که بانک سهم بازارش را بالا برده و به هر دلیل موفق شده سهم بالاتری بگیرد. امسال منابع بانک سپه می تواند از مرز 100 هزار میلیارد تومان عبور کند و این اتفاق خوبی برای ماست. همین میزان هم می‌تواند در رشد اشتغال و تولید اثرگذار باشد.

ما توانسته‌ایم تمام بدهی خود را در طول سال‌های گذشته به بانک مرکزی تسویه کنیم. همانطور که پول بد پول خوب را از جریان خارج می‌کند؛ بانک بد هم می‌تواند بانک خوب را از چرخه خارج کند. اگر یک یا چند بانک بی­‌نظمی نرخی داشته باشند، روی عملکرد بانک‌های دیگر هم اثر منفی می‌گذارند. پس به میزانی که بانک در چارچوب قاعده‌مندی و انضباط پولی و مقررات کار کند به سیستم اقتصادی، تعادل نرخ‌ها و کاهش نرخ تحریم‌ها کمک می کند. خوشبختانه امروز جزو معدود بانک‌هایی هستیم که به بانک مرکزی بدهی و اضافه برداشت نداریم. این یعنی توانسته‌ایم رسالت بانک را به خوبی محقق کنیم. تصور می‌کنم بالاترین رقم قرارداد تأمین مالی با صندوق توسعه ملی را هم بانک سپه به مبلغ بیش از 12 میلیارد دلار بسته است.

مدیرعامل بانک سپه خاطر نشان کرد؛ در پورتفوی اعتباری سنوات گذشته این بانک، فعالیت‌های حوزه معدن و سیمان به وفور وجود داشت، اما به طور سنتی در حوزه نفت و پتروشیمی ورود نکرده بود که ظرف چند سال اخیر وارد شدیم و پورتفوی را متنوع کردیم. پروژه‌هایی نظیر چاه‌های برداشت از میادین مشترک نفتی با عراق در منطقه محروم مهران، که سهم ما در آن 800 میلیون دلار است و تاکنون 82 درصد پیشرفت داشته. پالایشگاه گاز بیدبلند خلیج فارس به مبلغ 2 میلیارد دلار که چند سال متوقف شده بود و اکنون با پیشرفت بیش از 84 درصد، سهم عمده آن متعلق به بانک سپه است. پروژه حفاری میادین مشترک گازی با قطر؛ سهم بانک 500 میلیون دلار با پیشرفت 98 درصد. همچنین ابرپروژه مهار آب‌های مرزی، به فرمان مقام معظم رهبری قرار شده 8 میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی به این پروژه اختصاص یابد، که حدود 7 میلیارد از طریق عاملیت این بانک توسط پیمانکاران پروژه؛ قرارگاه خاتم، وزارت نیرو و وزارت جهاد کشاورزی به مصرف مطلوب رسیده.

وی افزود؛ طی سنوات اخیر، حمایت از صنایع کوچک و متوسط همیشه جزو سیاست‌های دولت محترم بوده. بانک باید وظیفه اصلی خود را که بانکداری است، انجام دهد و از محل ارائه خدمات، تعطیلی شعب ناکارآمد و … سود خود را افزایش دهد که طی دو سال گذشته حدود ۹۰ شعبه با وجود مقاومت‌های موجود تعطیل شده. شایان ذکر است این اقدام با رعایت منافع و شئونات نیروی انسانی این شعب انجام شده و تا پایان امسال این رقم به 157 شعبه خواهد رسید. سیاست بانک سپه این است که شعبی کارآمد و چابک داشته باشیم تا شعبه‌هایی زیاد و ناکارآمد.

وی یادآور شد اگر بانکی فکر می‌کند در عملیات اصلی‌اش توازن سود و زیان ندارد، بهتر است از طریق فعالیت‌های خدماتی و کارمزدی درآمدش را بیشتر کند، این مضر است که بانکی از حوزه صنفی و تخصصی خود خارج شود و به هر شکل ممکن برای بقا و سودآوری خود فعالیت های دیگری انجام دهد.

مدیرعامل بانک سپه از تخصیص 20 هزار و 130 میلیارد ریال تسهیلات قرض الحسنه به 220 هزار زوج از ابتدای سال 92 تا پایان مرداد ماه جاری، همچنین اعطای 17 هزار میلیارد ریال وام قرض الحسنه از آذرماه 94 تا خرداد ماه امسال، و پرداخت 395 هزار فقره تسهیلات خُرد به مبلغ ۲۷ هزار و ۲۵۴ میلیارد ریال به اقشار مختلف مردم خبر داد.

وی همچنین در رابطه با عملکرد بانک سپه به ارائه آمار زیر پرداخت:

  • افزایش 10.7 برابری سرمایه بانک سپه از ۱۱ هزار و ۱۸۱ میلیارد ریال در آذر ماه ۱۳۹۴ به ۱۱۹ هزار و ۵۳۲ میلیارد ریال در سال جاری؛
  • افزایش سپرده‌های کل بانک با رعایت بخشنامه‌های بانک مرکزی از ۴۴۵ هزار و ۷۵۰ میلیارد ریال در آذرماه سال ۱۳۹۴ به ۸۷۲ هزار و ۱۰۲ میلیارد ریال در خردادماه امسال؛
  • پرداخت ۴۸۹ هزار و ۵۰۸ میلیارد ریال تسهیلات به متقاضیان در بازه زمانی آذرماه سال ۹۴ تا پایان خردادماه امسال؛
  • اختصاص ۶ هزار میلیارد ریال منابع این بانک برای پرداخت مطالبات گندم کاران در سال جاری؛
  • کاهش نسبت مطالبات غیرجاری این بانک از ۱۳.۳۶ درصد در آذر ماه سال ۹۴ به ۱۱.۶ درصد در پایان خرداد ماه سال جاری.

چقازردی با اشاره به این که دارایی و اموال خود، خانواده و اطرافیانش در معرض دید است، افزود؛ این قول را به مردم می‌دهیم که بانک و مدیران و کارکنان‌مان با سابقه نزدیک به 100 سال، سالم، پاکدست و با ظرفیت تمام به صورت جهادی در خدمت مردم هستند.

 

مطالب رپورتاژ