همایش توسعه پایدار صنعت انرژی با مدیریت بهینه مصرف آب و پساب

مدیریت بهینه رمز توسعه پایدار صنعت انرژی

درنشست مشترک صاحب نظران حوزه انرژی و فدراسیون صنعت نفت ایران مطرح شد:

همایش «توسعه پایدار صنعت انرژی با مدیریت بهینه مصرف آب و پساب» از سوی کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق تهران و فدراسیون صنعت نفت ایران در محل اتاق تهران برگزار شد.در این همایش که جمعی از فعالان اقتصادی و کارآفرینان صنعت نفت و پتروشیمی در آن حضور داشتند، به مقوله بهره‌وری آب در بخش صنعت پرداخته و راهکارهایی برای افزایش این بهره‌وری تشریح شد.

رضا پدیدار رییس کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق تهران در این همایش، با بیان اینکه محیط زیست امانتی است که باید به سلامت آن را به نسل‌های آینده کشور سپرد، گفت: محیط زیست سالم می‌تواند بستر شکوفایی و نوآوری را در کشور فراهم کند و در ایجاد این رویه باید بخش‌خصوصی و دولت هم گام باشند.

نایب‌رییس فدراسیون صنعت نفت ایران با اشاره به این گفته برنده نوبل اقتصاد سال 2017 که «بهبود تصمیم‌گیری‌ها در حوزه سلامت و محیط زیست یک ثروت و شادکامی است»، افزود: در مصرف هوشمندانه آب باید به مکانیزم کمی و مکانیزم کیفی آن توجه شود.

بهروز بهمن‌زنگی یکی از فعالان اقتصادی در حوزه صنعت نفت و پتروشیمی، در سخنانی با بیان اینکه صنعت پتروشیمی جزو آب‌برترین صنایع در کشور است، گفت: تحلیل آمارهای گزارش مصرف آب در صنعت، حاکی از آن است که در میان گروه‌های صنعتی، تولید مواد و محصولات شیمیایی بالاترین سهم مصرف آب را در سال 1390 به خود اختصاص داده است.

به گفته وی، صنایع مذکور به همراه صنایع غذایی و تولید فلزات اساسی تقریبا بیش از 80 درصد آب مصرفی در کارگاه‌های بالاتر از 10 نفر کارکن را به خود اختصاص داده بودند.

بهمن زنگی به طور نمونه به میزان آب مورد نیاز طرح اوره و آمونیاک اشاره کرد و گفت: میزان آب خام مورد نیاز این طرح 1629 مترمکعب در ساعت است.

وی تصریح کرد: با توجه به سیر تکاملی مدیریت آب و با توجه به کاهش شدید منابع آب تجدیدشونده در کشور، می‌توان نتیجه گرفت که در حال حاضر کشور دوره مدیریت عرضه آب را پشت سر گذاشته و در دوره مدیریت تقاضای آب و آغاز دوره بازتخصیص آب قرار دارد.

مطالب رپورتاژ