مروری بر زمینه های رشد حمل و نقل هوایی پس از برجام

در سال 95 رئیس سازمان هواپیمایی کشوری خبر از رشد چشمگیر  7 درصدی ایران در صنعت حمل و نقل هوایی در جهان داد و با اشاره به اینکه این رشد یکی از نشانه های آغاز دوره درخشان صنعت هوایی در کشور است، اظهار کرد: در ۷ ماهه نخست سال 95 شاهد رشد ۱۷ درصدی نشست و برخاست هواپیماها، رشد ۱۸ درصدی در پذیرش و اعزام مسافران هوایی و رشد ۱۲ درصدی در حمل بار و پست هوایی کشور بوده ایم. این نرخ ها در سطح جهانی حدود ۷ درصد و در خاورمیانه رشد ۸ در صدی را نشان می دهد.

جدای از عملکرد درخشان گذشته، امسال نیز شاهد پروازهای مستقیم متعدد مانند پرواز مستقیم مسیر تهران- بارسلونا که از تیرماه آغاز به کار خواهد کرد، خواهیم بود. پس از اجرایی شدن برجام شرکت های هوایی بسیاری پروازهای خود به ایران را برقرار کرده اند که تعداد آنها بیش از 50 شرکت خارجی است.

بدون شک ملموس ترین دستاوردهای برجام در صنعت حمل و نقل را می توان در  حوزه حمل و نقل هوایی مشاهده کرد. خرید مستقیم هواپیماهای جدید از غول های هواپیماسازی ایرباس، بویینگ و ای. تی .آر پس از چند دهه و ورود سه فروند ایرباس در سال گذشته و ادامه ورود هواپیماهای مدرن در سال جاری تنها بخش برجسته کارکرد برجام در صنعت حمل و نقل بوده اما صدها قرارداد و تفاهمنامه در سایر شقوق حمل و نقل نیز منعقد شده است که کمتر مورد توجه رسانه ها قرار گرفت.

مطالب رپورتاژ