معاون هوانوردی و امور بین‌الملل سازمان هواپیمایی کشوری خبر داد: پرداخت ۲هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان وام به صنعت هوایی آسیب دیده از کرونا

معاون هوانوردی و امور بین‌الملل سازمان هواپیمایی کشوری گفت: ۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان تسهیلات کم بهره برای جبران ضررهای ناشی از شیوع کرونا برای ۱۶ شرکت هواپیمایی و سایر شرکت‌های مرتبط در نظر گرفته شده است.

به گزارش سایت خبری صنعت حمل و نقل، مرتضی دهقان گفت: ۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان تسهیلات کم بهره برای جبران ضررهای ناشی از شیوع کرونا برای ۱۶ شرکت هواپیمایی و سایر شرکت‌های مرتبط در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به اینکه شیوع بیماری کرونا تأثیرات منفی بسیاری بر اقتصاد و از جمله حمل و نقل هوایی داشت، گفت: با کاهش تقاضای سفرهای هوایی، در برخی مقاطع تا ۹۵ درصد پروازهای هوایی لغو و بلیت‌های فروخته شده نیز باطل شد.

معاون هوانوردی و امور بین‌الملل سازمان هواپیمایی کشوری افزود: دولت و وزارت راه و شهرسازی برای جبران بخشی از این ضرر سنگین خطوط هوایی تسهیلات کم بهره‌ای برای شرکت‌های حمل و نقلی و از جمله شرکت‌های هواپیمایی در نظر گرفت که مبلغ تسهیلات هر شرکت بسته به نیروی انسانی شاغل و عملکرد این شرکت‌ها در دوران کرونا مشخص است و طبق بررسی‌ها ۱۶ شرکت هواپیمایی و تعدادی از شرکت‌های خدمات فرودگاهی و مراکز تعمیر و نگهداری هواپیما از این تسهیلات بهره‌مند خواهند شد که از طریق سامانه کارا پرداخت می‌شود.

به نقل از صدا و سیما، دهقان با اشاره به اینکه یکی از شروط دریافت این تسهیلات، تعدیل نکردن نیروی انسانی بود، گفت: هیچ شرکتی در بخش حمل و نقل هوایی تعدیل نیرو نکرد و بنابراین همه شرکت‌های فعال این بخش، مشمول دریافت این تسهیلات می‌شوند.

معاون هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری در خصوص اقدامات این سازمان برای مبارزه با شیوع کرونا نیز گفت: از همان ابتدای شیوع این بیماری، کارگروه تخصصی مقابله با کرونا در صنعت حمل و نقل هوایی در سازمان هواپیمایی شکل گرفت و تمام مقررات و دستورالعمل‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان جهانی هوانوردی در قالب دستورالعمل‌های اجرای تدوین شده و به شرکت‌های هواپیمایی و فرودگاه‌های کشور برای اجرا ابلاغ شد.

وی افزود: از همان روز نخست، موضوع غربالگری در فرودگاه‌ها و شناسایی افراد مشکوک و ممانعت از سفر آن‌ها برای جلوگیری از انتقال بیماری به سایر افراد و نقاط در دستور کار قرار گرفت و هواپیمایی‌ها مکلف شدند هواپیماها را قبل و بعد از پرواز ضدعفونی کرده و تمام پرسنل پروازی و کارکنان و مسافران ملزم به استفاده از دستکش یکبار مصرف و ماسک و همچنین پرهیز از سوار کردن مسافران مشکوک به بیماری و ابطال بلیت آن‌ها بدون دریافت هرگونه جریمه شدند.

دهقان افزود: برای حفظ سلامتی مسافران و کادر پروازی، همه مسافران باید در طول پرواز و حضور در فرودگاه‌های مبدا و مقصد، ماسک داشته باشند و همچنین در سرو هرگونه غذا و پذیرایی بین سفر فقط باید از مواد غذایی بسته بندی شده و استریل استفاده شود.

مطالب رپورتاژ