معاون وزیر راه و شهرسازی

معاون وزیر راه و شهرسازی: تحقق اقتصاد مقاومتی در حمل‌ونقل تغییر سیاست از جاده به ریل است

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در حال حاضر ۱۶ کریدور آزادراهی در کشور در حال ساخت است که آزادراه کنارگذر جنوبی تهران، آزادراه اصفهان شیراز بوشهر و آزادراه قم اراک بندر امام سه پروژه مهم آن است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی خیر‌اله خادمی درباره وضعیت زیرساخت های حمل و نقلی کشور گفت: کشور ما کشوری است که ۹۰ درصد بخش حمل و نقل آن هم در زمینه بار و هم مسافر بر جاده استوار است. این وضعیت، چندان مطلوب نیست و علت آن، ارزان بودن انرژی و یارانه ای است که در بنزین وجود داشت.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور ادامه داد: اگرچه وزارت راه و شهرسازی معتقد به ادامه ساخت و توسعه جاده‌های جدید و بهبود وضعیت و تعریض جاده‌های موجود است، اما به طور کلی اعتقاد دارد باید در این زمینه تغییر رویکرد داده و در بلندمدت بار حمل و نقل کالا و مسافر از جاده به ریل منتقل شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه اقتصادی‌ترین شکل حمل و نقل در دنیا حمل و نقل ریلی است و اتفاقا حمل و نقل جاده ای در بسیاری از کشورها جزء گران‌ترین شقوق حمل و نقل محسوب می شود، افزود: اگر بخواهیم سیاست های اقتصاد مقاومتی را پیاده سازی کنیم، باید سیاست تغییر جاده به ریل را پیاده و اجرا کنیم.

وی با اشاره به موقعیت خوب ایران برای ترانزیت تصریح کرد: در حال حاضر از این موقعیت استراتژیک برای درآمدزایی استفاده نمی شود. این در حالی است که کشورهای همسایه ما در شرق و غرب، شمال شرقی و شمال غربی به شدت به انواع کالاها و خدمات نیازمندند که موقعیت راهبردی ایران در منطقه می تواند مسیر دسترسی آنها به اروپا یا شرق آسیا را هموار کند و درآمدزایی خوبی برای کشور داشته باشد.

خادمی رویکرد جدید وزارت راه و شهرسازی را شهرسازی ریل پایه عنوان و اظهار کرد: برای اجرای این سیاست قصد داریم شهرهای دارای مترو و قطار شهری را به شبکه ریلی کشور متصل کنیم. به این صورت که ایستگاه های قطار در کلانشهرهای دارای مترو، به عنوان هاب حمل و نقلی آن شهر تبدیل شده و مسافران بتوانند از درب منزل تا مقصد نهایی با استفاده از سیستم حمل و نقل ریلی که ارزان و ایمن است، استفاده کنند.

وی به برنامه ریزی شرکت ساخت و توسعه برای تکمیل حلقه های ناپیوسته کریدورهای جاده ای داخلی اشاره کرد و افزود: در کنار این کار، اجرای کریدورهای آزادراهی شمال به جنوب و شرق به غرب را در دستور کار داریم. در حال حاضر شبکه ناهماهنگی در زیرساخت های جاده ای داریم که باید آنها را تکمیل و به یکدیگر متصل کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در حال حاضر ۱۶ شبکه آزادراهی در حال ساخت است، بیان داشت: کنارگذر جنوبی تهران، اتصال اصفهان به شیراز و سپس به بوشهر و اتصال بندر امام به آزادراه قم تهران، از مهم ترین این آزادراه‌های در حال ساخت است.

مطالب رپورتاژ