قطار

نخستین خط‌آهن پرسرعت کشور؛ بهره برداری 4 سال دیگر

با حل بزرگترین مانع پروژه ریلی ملی، ساخت نخستین خط‌آهن پرسرعت کشور سرعت می‌گیرد. در روزهای اخیر معاون اول رئیس‌جمهوری اعلام کرد مشکلات فاینانس خارجی برای پروژه خط‌آهن اصفهان- قم- تهران که سال‌های گذشته مسئولان وعده تامین آن را داده بودند، حل شده است و با اختصاص اعتبار ۲/۶ میلیون دلار راه اندازی این پروژه سرعت می گیرد.

این قطار از تهران به اصفهان می رود و از قم نیز عبور می کند.مهم‌ترین ویژگی قطار پرسرعت اصفهان- قم- تهران که آن را تبدیل به پروژه‌ای اولویت‌دار برای دولتمردان کرده، مسئله سرعت است. درحال‌حاضر قطارهای مسافری ایران از سرعت پایینی در مقایسه با استانداردهای جهانی برخوردارند که همین مسئله حمل‌ونقل ریلی را در رقابت با سایر شیوه‌های حمل‌ونقل کشور، عقب نگاه داشته است. مسئولان امیدوارند با کلید خوردن پروژه قطارهای پرسرعت در ایران، حرکت تاثیرگذاری در افزایش مسافران قطار و کاهش بار ترافیک جاده‌ها برداشته شود. درباره سرعت قطار پرسرعت اصفهان- قم- تهران تاکنون ارقام مختلفی گفته شده؛ برخی آن را ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت اعلام کرده‌اند و برخی از ارقام بالاتری تا ۳۰۰ و حتی ۳۵۰ کیلومتر سخن گفته‌اند.

اگرچه در میان نمایندگان مجلس اصفهان نگرانی‌هایی درباره پایین بودن سرعت زیرسازی پروژه خط‌آهن اصفهان- قم- تهران وجود دارد، اما مدیرکل راه‌آهن اصفهان می‌گوید؛ سرعت در نظرگرفته شده برای زیرسازی و روسازی پروژه خط‌آهن اصفهان- قم- تهران به شکلی است که می‌توان با استفاده از ناوگان جدید، قطارهایی با سرعت ۳۵۰ کیلومتر را نیز در آن سیر داد. به گفته وی، بر همین اساس در صورت راه‌اندازی این قطار در فاز نخست با سرعت ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت، نباید نگران ارائه نشدن سرعت‌های بالاتر بود.حسن ماسوری با بیان اینکه فاینانسور چینی طرح آماده همکاری است، گفت: درحال‌حاضر در دنیا قطارها با سرعت ۴۸۰ کیلومتر سیر می‌کنند و ما نیز باید به سمت قطارهای پرسرعت حرکت می‌کردیم. وی ادامه داد: هزینه نگهداری قطارهای پرسرعت بسیار بالاست به این دلیل، اقتصاد ما تاحدودی این موضوع را تحت‌تاثیر قرار داده است.

زیرسازی کلی پروژه خط‌آهن پرسرعت اصفهان- قم- تهران از زمان روی کار آمدن دولت یازدهم تاکنون بیش از ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. کار اجرایی این پروژه از تابستان سال گذشته با حضور وزیر راه و شهرسازی به طور جدی در مسیر اصفهان- قم آغاز شد و مسئولان وعده داده‌اند ۴ سال بعد از تامین فاینانس، این پروژه را به بهره‌برداری برسانند.با وجود همه این اما و اگرها درباره سرعت نهایی قطار پرسرعت اصفهان- قم- تهران، حتی اگر این قطار با سرعت ابتدایی ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت راه‌اندازی شود، می‌توان امیدوار بود مسافران قطار بتوانند مسیر ۶ تا ۷ ساعته فعلی سفر ریلی در این مسیر را در ۲ ساعت یا حتی کمتر از آن، طی کنند.

مطالب رپورتاژ