نشست بررسی مشکلات حوزه ترانزیت و امورات شرکت‌ها

به گزارش روابط عمومی انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی ایران، نشستی در خصوص بررسی مسائل و مشکلات قاچاق کالا و مهمترین  مشکلاتی که شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی با آن مواجه هستند در سالن اجتماعات انجمن برگزار گردید.

در این نشست رضا نفیسی مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای به همراه معاونانشان مهندس جمیلی و مهندس حسینی، رییس هیئت مدیره و دبیر انجمن ، چند تن از اعضای هیئت مدیره و رئیس و معاونان بخش امور گمرکی و ترانزیت انجمن حضور داشتند.

در ابتدای جلسه یونس جاوید رییس هیئت مدیره انجمن ضمن خیر مقدم به مدعوین به بیان مشکلات شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی در خصوص قاچاق کالا و اداره امور شرکت‌ها در حوزه‌های مختلف پرداخت. وی عنوان کرد: در حال حاضر پرونده‌هایی میلیاردی در خصوص قاچاق کالا وجود دارد که قابلیت ارجاع به دیوان عدالت اداری را ندارند چرا که نهاد یا افرادی که در این خصوص مقصر هستند از مجازات تبرئه شده و در نهایت مقصر اصلی به ناحق  شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی شناخته می‌شوند که باید جریمه‌های سنگینی را پرداخت کنند.

 یکی دیگر ازمشکلاتی که حمل و نقل بین‌المللی ما با آن مواجه است مسئله مربوط به اسناد کالا است که از متصدیان حمل مطالبه می­‌کنند در حالی که این اسناد مانند ثبت سفارش به حمل‌کننده ارتباطی پیدا نمی­‌کند و بعضی از گمرکات به صورت سلیقه‌ای  و یا تاکید به دریافت اصل بارنامه از راننده را دارند در حالی که این سند رابطه بین صاحب کالا و متصدی حمل است.

از دیگر مسائل حائز اهمیت بحث “کارنه تیر” و نهایتاً آیین‌نامه تاسیس شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی است که خوشبختانه با انتصاب مهندس آدم نژاد به عنوان معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی قطعا کمک بزرگی در جهت پیشبرد و حل معضلات  این امور خواهند بود.

یونس جاوید در ادامه اظهار داشت: رفتارهای چندگانه مدیران سازمان در مرزهای مختلف در خصوص ورود و خروج کامیون‌ها در مرزها و اسناد همراه آنها  باعث ایجاد مشکلاتی در حمل و نقل بین‌المللی می‌گردند.

نفیسی مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین‌المللی سازمان ضمن ابراز خرسندی از برگزاری چنین جلسه‌ای در انجمن صنفی شرکت‌های حمل ونقل بین‌المللی ایران بیان کرد: ما به دنبال شناسایی مسائل و مشکلات حوزه حمل و نقل بین‌المللی هستیم تا بتوانیم با تعامل و همفکری یکدیگر مسائل و مشکلات را استخراج کرده و جهت بررسی به وزیر راه و شهرسازی ارائه دهیم.

در ادامه جلسه حسینی معاون دفتر ترانزیت عنوان کرد: بحث مربوط به قاچاق کالا موضوعی است که برای وزیر راه و شهرسازی هم از اهمیت بالایی برخوردار است. پیشنهاد می‌کنم در رابطه با این موضوع یک کمیته بررسی تشکیل شود تا به بخش دولتی هم در این زمینه کمکی شود.

ما باید به دنبال این باشیم که چگونه می‌توانیم در برابر مشکلات ترانزیتی از خود محافظت کنیم و چه اقداماتی میتوان انجام داد.

نفیسی در خصوص آیین‌نامه تاسیس شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی اظهار داشت: آیین نامه‌ی فعلی دارای نقاط ضعفی است که باید برطرف شود. ما باید عوامل موثر در تاسیس یک شرکت حمل و نقل بین‌المللی را بررسی و در آیین نامه لحاظ کنیم؛ صرفا شخصی تنها با شرکت در آزمون تاسیس شرکت حمل و نقل سازمان راهداری و کسب نمره قبولی صلاحیت لازم برای این امر را نخواهد داشت و باید یکسری اصول و قوانین در نظر گرفته شود. با همکاری انجمن و سازمان راهداری اصلاحات آیین‌نامه را انجام خواهیم داد تا نقاظ ضعف آیین نامه برطرف شود.

وی به تدوام برگزاری جلسات انجمن با سازمان راهداری، بیان مشکلات حوزه حمل و نقل بین‌المللی و همفکری در جهت رفع مشکلات تاکید نمود.

 جلسه با بررسی موارد مطروحه و اظهارنظرهای طرفین برگزار گردید و مقرر شد که به صورت دائمی و ماهیانه این جلسات تداوم یابد.

مطالب رپورتاژ