رییس جامعه تورگردانان ایران

نمی توان با گردشگری مجازی مخالفت کرد

بررسی رشد گردشگری مجازی در ایران در گفتگو با ابراهیم پورفرج:

دو دهه از عمر گردشگری مجازی (e-tourism) می­گذرد. امروزه فناوری­های وابسته به اینترنت، گردشگری را برای همیشه دستخوش تغییر و تحول کرده است. هم اکنون کسب و کاری در گردشگری وجود ندارد که بتواند خود را از آثار مستقیم و غیرمستقیم بازارهای اینترنتی دور نگاه دارد.

در دهه ­های گذشته شاید هنوز هم برخی دفاتر خدمات مسافرتی بودند که اینترنت را یک کابوس می­دانستند اما حتی این دسته از شرکت­ها نیز در فضایی پر از تهدید، تنها مانده و با مدتی تاخیر سرانجام ناگزیر شده­ اند برای ادامه بقا به این روش روی آورند. استفاده از اینترنت که اکنون طیف وسیعی از امکانات موبایل و شبکه­ های اجتماعی و موتورهای جستجو را در بر می­ گیرد، مفهوم گردشگری الکترونیک را در معنای دیجیتالی کردن تمام فرآیند و زنجیره­ های مرتبط با توزیع کالا و خدمات سفر و گردشگری، توسعه­ ای بی­ سابقه داده است. اکنون از انتخاب برنامه سفر، رزرواسیون بلیت و محل اقامت و صدور ویزا گرفته تا پرداخت از طریق کارت­ های اعتباری بین­ المللی و همچنین تبلیغات و معرفی مراکز اقامتی و جاذبه ­ها و امکانات گردشگری، ارایه اطلاعات و ده­ها کاربرد دیگر تقریبا بدون اینترنت ناممکن شده است.

برای بررسی پیدایش و رشد گردشگری الکترونیک در ایران با ابراهیم پورفرج، رییس جامعه تورگردانان ایران، مدیرعامل شرکت پاسارگاد تور و نایب رییس جامعه گردشگری الکترونیک گفتگویی به شرح زیر داشتیم:

تکنولوژی گردشگری الکترونیک در چه سالی وارد ایران شد؟ آیا جامعه گردشگری الکترونیک در کشور با تکنولوژی­ های نوین آشنا هستند؟

گردشگری الکترونیک در حال حاضر به مرحله ­ای از رشد و توانمندی رسیده است که می­تواند به توسعه گردشگری در کشور کمک شایانی کند. البته توجه داشته باشید که جامعه تورگردانان ایران از ابتدا به گردشگری الکترونیک در کشور اهمیت می دادند. شاید به همین دلیل است که همزمان با رشد جهانی شاهد پیشرفت ایران در این حوزه بودیم و خوشبختانه هم اکنون با توسعه گردشگری الکترونیک در سطح جهانی، سیستم­های گردشگری در ایران، دچار تغییرات گسترده و ناگهانی در این زمینه نشده ­اند.

از ابتدای ورود این جهش به سامانه گردشگری دنیا، جامعه تورگردانان ایران نیز وارد این عرصه شد و در همان زمان، تغییرات لازم و ضروری را در این صنعت ایجاد کردیم. به این دلیل که می­دانستیم بی­ توجهی به فراگیر شدن و توسعه یافتن گردشگردی مجازی، می­تواند موجب فاصله گرفتن ارتباطات ما با دنیا شود که در آن صورت جبران عقب­ ماندگی، برای ما غیرممکن می­شد. خوشبختانه وقتی تکنولوژی جدید …

ادامه گفتگو را می توانید در شماره 362 ماهنامه صنعت حمل و نقل ویژه گردشگری پایدار مطالعه کنید.

مطالب رپورتاژ