نوسازی ناوگان حمل و نقل جاده‌ای در دستور کار قرار گرفت

هیئت وزیران، آئین­‌نامه اجرایی نوسازی ناوگان حمل و نقل جاده‌ای را تصویب کرد

 هیئت وزیران به پیشنهاد مشترک وزارتخانه‌های راه و شهرسازی و امور اقتصادی و دارایی و سازمان برنامه و بودجه کشور و به استناد بند (ث) ماده (30) قانون احکام دایمی برنامه‌های توسعه کشور -مصوب 1359-  آیین‌نامه اجرایی بند مذکور در ارتباط با کامیون‌های وارداتی را به شرح زیر تصویب کرد:

آیین نامه اجرایی بند(ث) ماده (30) قانون احکام دایمی برنامه‌های توسعه کشور

ماده 1-  در این آیین‌نامه، اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می‌روند:

الف- سازمان: سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای.

ب- کامیون: وسیله حمل و نقل بار با ظرفیت بیش از (10) تن.

پ- ظرفیت: حداکثر وزن مجاز ناخالص حمل (وزن کامیون + وزن محموله) با وزن مجاز ناخالص ترکیبی (وزن کامیون کشنده + وزن تریلر + وزن محموله) وسیله نقلیه که در کارت مشخصات وسیله نقلیه درج شده است.

ماده 2  – کامیون‌های وارداتی دارای شرایط زیر باشند:

الف- بیش از سه سال از زمان ساخت آن‌ها نگذشته باشد.

ب- از خدمات پس از فروش موضوع قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو مصوب سال 1386 و آئین‌نامه اجرایی آن موضوع تصویب نامه شماره 7415/ ت51681 ه مورخ 28/1/1395 و اصلاحات بعدی آن برخوردار باشند.

پ- از نظر ایمنی، کیفیت و آلایندگی­‌های محیط زیست با استانداردهای روز و اجباری مورد تائید مراجع ذی­‌ربط انطباق داشته باشد.

تبصره-  سازمان موظف است ظرف یک ماه از تاریخ ابلاغ این آیین‌نامه، سایر مشخصات کامیون‌های وراداتی، ترکیب و تعداد ناوگان مورد نیاز و ضوابط آن‌ها را با تایید وزیر راه و شهرسازی اعلام عمومی نماید.

ماده 3-  سازمان موظف است ظرف یک ماه از تاریخ ابلاغ این آیین‌نامه، با هماهنگی دستگاه‌های مربوط نسبت به ایجاد سامانه یکپارچه ثبت تقاضا و اعلام نتیجه نهایی آن به متقاضیان اقدام نماید. فرایند اقدام باید به نحوی برنامه‌ریزی شود که از زمان ثبت تقاضا تا اعلام نتیجه نهایی با رعایت قوانین و مقررات مربوط حداکثر یک ماه به طول بیانجامد.

ماده 4-  واردات هر یک دستگاه کامیون منوط به اسقاط حداقل  یک دستگاه کامیون که از زمان ساخت ان بیش از 25 سال گذشته باشد و با ظرفیت حداکثر سه تن کمتر از ظرفیت کامیون وارداتی می‌باشد.

تبصره 1-  کامیون مورد اسقاط باید دارای معاینه فنی معتبر در زمان اسقاط باشد.

تبصره 2-  به ازای اسقاط هر کامیون موضوع این ماده سود بازرگانی کامیون وارداتی بیست و پنج درصد (25 درصد) کاهش می‌یابد.

ماده 5-  وزارت راه و شهرسازی (سازمان) موظف است هر سه ماه یکبار گزارش روند اجرای این آیین‌نامه را به سازمان برنامه و بودجه کشور ارایه نماید.

 

 

مطالب رپورتاژ