همایش ارگان های دریایی؛ فرصتی مناسب برای همگرایی و همفکری در صنعت حمل و نقل دریایی

سومین پنل تخصصی بیست و هفتمین همایش هماهنگی ارگان های دریایی با عنوان «نقش بنادر و لجستیک بندری در توسعه حمل و نقل دریایی»به میزبانی سازمان بنادر و دریانوردی برگزار شد.

به گزارش سایت خبری ماهنامه صنعت حمل و نقل به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی فرهاد منتصر کوهساری؛ معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی در پنل تخصصی «نقش بنادر و لجستیک بندری در توسعه حمل و نقل دریایی» گفت: مدیریت یکپارچه  یکی از راه های ممکن برای ایجاد تحول در صنعت دریایی و بندری کشور در شرایط سخت اقتصادی است.

وی اظهارداشت: همایش ارگان های دریایی فرصتی مناسب برای همگرایی و همفکری در تمام سطوح جهت تنظیم راهکارهای مناسب برای صنعت حمل و نقل دریایی است.

در  پنل تخصصی «نقش بنادر و لجستیک بندری در توسعه حمل و نقل دریایی» ، سه موضوع “وضعیت صنعت بانکرینگ در ایران و جهان “؛ “مسائل حمل و نقل دریایی در جهان بر اساس پیش بینی های آنکتاد” و “چالش ها و موقعیت ترانزیتی ایران” مورد بحث و بررسی کارشناسی قرار گرفت.

کاپیتان انصاری؛ عضو انجمن صنعت بانکرینگ ایران در خصوص وضعیت وضعیت صنعت بانکرینگ در ایران و جهان با اعلام اینکه ارزش بازار جهانی بانکرینگ  ۲۰۰ میلیارد دلار و بازار منطقه ای آن حدود ۱۰ میلیارد دلار است، گفت: سهم منطقه ای بندر فجیره در ارائه خدمات بانکرینگ، ۹۱ درصد است که ۹ درصد آن در اختیار ایران قرار دارد.

وی سه بندر سنگاپور ، فجیره امارات و روتردام هلند را سه قطب بانکرینگ دنیا عنوان کرد و گفت: صنعت بانکرینگ یک ایستگاه سوخت رسانی نیست بلکه پکیجی از خدمات متنوع به کشتیرانی ها قلمداد می شود.

به گفته انصاری، ارائه خدمات یدکی و تعمیراتی، تعویض و تشریفات خدمه کشتی ، تامین دارو و ارائه خدمات پزشکی، تامین قطعات و تامین آذوقه در بسته خدمات بانگرینگ قرار دارد.

به گزارش سازمان بنادر و دریانوردی، وی با اشاره به مزیت های بانکرینگ از جمله افزایش رتبه بین المللی بنادر ، رونق اقتصادی بنادر و سرمایه گذاری، پتانسیل ایران برای توسعه صنعت بانکرینگ را” سوخت بسیار مرغوب و با کیفیت”، “امنیت مرزها و جزایر کشور” ، “عمق مناسب برای لنگرگاه انداختن کشتی ها ” و  “فاصله بسیار نزدیک بنادر ایران به آب های بین المللی” دانست.

عضو انجمن صنعت بانکرینگ ایران گفت: فقدان زیر ساخت های لازم جهت ارائه خدمات جانبی به کشتی ها، عدم اجرای قانون برنامه پنجم و ششم توسعه و  عدم برنامه ریزی بلند مدت از جمله دلایلی است که باعث شده صنعت بانکرینگ  در ایران با سرعت پیشرفت نکند.

وی خاطرنشان کرد: تشکیل کارگروه تخصصی به عنوان اتاق فکر صنعت بانکرینگ ، تعیین متولی توسعه بانکرینگ  و  تدوین و تصویب بسته حمایتی در آییین نامه اجرایی از جمله راهکارهایی است که برای توسعه صنعت بانکرینگ در ایران پیشنهاد می شود.

در این نشست همچنین مجتبی سلیمانی سدهی؛ مدیرعامل موسسه مدیریت زنجیره تامین آمادگران درباره چالش ها و موقعیت ترانزیتی ایران گفت: کریدور شمال – جنوب ، کریدور تراسیکا ، کریدور شرق – غرب ، کریدور جاده ابریشم ، شبکه بزرگراه های آسیایی و شبکه حمل و نقل ریلی تار، موقعیت ها و ظرفیت های ترانزیتی ایران محسوب می شوند.

وی با اشاره به اسناد بالا دستی نظام برای توسعه حمل و نقل و لجستیک به چشم انداز ۲۰ ساله ایران ۱۴۰۴، سیاست های کلی نظام در حمل و نقل، سیاست های کلی نظام در آمایش سرزمین ، سیاست های کلی نظام در اشتغال و سیاست های اقتصاد مقاومتی اشاره کرد.

مدیرعامل موسسه مدیریت زنجیره تامین آمادگران  با دسته بندی معضلات ترانزیت ایران در حوزه حمل و نقل جاده ای بر کمبود امکانات رفاهی بین جاده ای ، خود مالک بودن ناوگان جاده ای و  پایین بودن حداکثر تناژ حمل کامیون ها در ایران، تاکید کرد.

این کارشناس حمل و نقل ریلی، در تشریح معضلات ترانزیت ایران در حوزه حمل و نقل ریلی، به کمبود واگن، سرعت سیر پایین، بالا بودن هزینه توقف در ایستگاه و زمان های طولانی توقف در ایستگاه ها اشاره کرد.

بیست و هفتمین همایش هماهنگی ارگان های دریایی ۲۸ بهمن ماه جاری با حضور مدیران ارشد دستگاه های دریایی  کشور در کتابخانه ملی برگزار می شود.

مطالب رپورتاژ