وزیر راه و شهرسازی:جابجایی نزدیک به ۱۵۰ میلیون تن بار در بنادر کشور

وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه توسعه بنادر کشور با سرمایه گذاری سازمان بنادر و دریانوردی انسجام پیدا کرده است، اظهار کرد: از مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی و تمامی مسئولان این سازمان به دلیل وجود نگاه توسعه ای در بنادر کشور قدردانی می کنم.

به گزارش سایت خبری ماهنامه صنعت حمل و نقل محمد اسلامی در بیست و هفتمین همایش هماهنگی ارگان های دریایی کشور با شعار ” توسعه متوازن صنعت دریایی ضامن توسعه پایدار ” که با حضور جمعی از مدیران ارشد ارگان های دریایی و فعالان دریایی و بندری، برگزار شد، اظهار کرد: به ارگان های دریایی کشور افتخار می کنم چراکه هم دریایی و دریا دل هستند و هم خدایی اند، همچنین ارگان های دریایی اتحاد و همبستگی خوبی دارند و دغدغه آنها همگرایی و هم افزایی است و تلاششان برای بهبود، می تواند اثرگذاری بیشتری داشته باشد.

وی ادامه داد: به فرمایش مقام معظم رهبری کشورهایی که به ساحل و دریا رسیده اند، پیشرفت کرده اند اما زمانی که به دریا و ساحل رسیدیم متوقف شدیم و می خواهیم این تابو را بشکنیم و بتوانیم از این ثروت که ۵۸۰۰ کیلومتر نوار ساحلی است به نحو مطلوب استفاده کنیم؛ چراکه از فرصت بی نظیری در حوزه دریایی برخورداریم و باید گام های بلندتری در مسیر توسعه دریایی برداریم.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه در صنعت دریایی سرمایه گذاری زیادی صورت گرفته اما متاسفانه در مسیر توسعه به خوبی گام برنداشته شده است، عنوان کرد: باید به گونه ای تلاش می کردیم که از بازار سایر کشورها صاحب سهم می شدیم نه اینکه بازار خود را نیز در اختیار دیگران قرار دهیم.

اسلامی با بیان اینکه شرایط تحریم همواره برای کشور فرصت بوده و تهدیدی نبوده است که بتواند ما را متوقف کند و دشمنان ایران را به اهداف ترسیم شده شان برساند، اظهار کرد: مردمی کردن حوزه دریایی مسئله ای است که باید در مسیر  آن حرکت کنیم و امیدواریم طرح تحول صنعت دریایی هرچه سریع تر به سرانجام برسد و ۳۶۰۰ میلیارد تومان قرارداد در این فاز امیدوار کننده است و امیدواریم به تعهدات مختلف در این زمینه عمل شود.

وی با بیان اینکه مسئله بعدی، حوزه گردشگری و سفرهای دریایی در جزایر و بنادر شمالی جنوبی کشور است، گفت: نباید اینگونه باشد که مردم به کشورهای دیگر سفر کنند؛ باید جذابیت های لازم را به وجود آوریم تا هم صاحبان شناورها و سرمایه به نحوی مطلوب فعالیت کنند و گردشگری و سفرهای دریایی در شمال و جنوب رونق بیشتری پیدا کند، این مسئله ای است که هر ساله به آن توجه داریم و باید در این حوزه جدی تر عمل کنیم.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه مقوله بنادر کوچک و رویکرد موضوعی به آن می تواند با سرمایه گذاری در پسکرانه ها همراه شود، عنوان کرد: بنادر نباید صرفا محل تخلیه و بارگیری باشند و باید بتوانیم از پسکرانه آن ها به نحوی مطلوب تر استفاده کرده و ظرفیت های صادارتی و وارداتی خود را افزایش دهیم و برای بازارهای مقصد، کالا تامین کنیم.

اسلامی بیان کرد: سالانه ۶۰۰ میلیون تن بار در جاده و راه‌آهن و ۱۵۰ میلیون تن توسط حمل و نقل دریایی جابجا می‌شود، در این حوزه باید به طرح جامع لجستیک و نظام یکپارچه حمل و نقل توجه کرد.

وی با تأکید بر لزوم توسعه حمل و نقل ترکیبی گفت: اتصال بنادر و راه‌آهن و بنادر و راهداری و توسعه پارک لجستیک‌ها باید مورد توجه واقع شود و به نظام بهینه و اقتصادی توسعه ترانزیت بار و مسافر دست یابیم، بدین جهت سهم ترانزیت از ۱۰ میلیون تن باید به ۵۰ میلیون تن افزایش پیدا کند.

مطالب رپورتاژ