شرکت فولکس واگن

پس از رسوایی موتورهای دیزلی شرکت فولکس واگن در امریکا، دامنه تبعات آن به اروپا کشیده شد

فولکس واگن بر سر حل مشکل قانونی که در امریکا به دلیل پنهان کاری در زمینه آلایندگی موتورهای دیزل به وجود آمده بود، بسیار کوشید اما هنوز هم با تبعات این رسوایی در اروپا دست و پنجه نرم می کند.

به دنبال محکومیت این شرکت خودروسازی در اروپا بازرسی های فنی و فساد اتحادیه اروپا به دقت بر این شرکت اعمال می شود و تقاضای خودروهای آن در اروپا نیز کاهش پیدا کرده است.

از آنجاییکه تعداد مصرف کنندگان خودروهای دیزلی شرکت فولکس واگن در اروپا بیشتر از امریکا است بسیاری از صاحبان شخصی خودرو که از پنهان کاری این شرکت آلمانی در زمینه میزان آلایندگی ماشین ها عصبانی هستند، درخواست غرامت کرده اند. هر چند که فولکس واگن تا کنون نیز غرامت سنگینی بابت خطای خود پرداخت کرده است و امریکا نیز رویه سختگیرانه تری نسبت به خودروهای این شرکت در پیش گرفته است با این حال دردسرها برای این شرکت پایان نیافته است.

شرکت فولکس واگن و 6 مدیر اجرایی به دلیل فریب و دروغگویی در زمینه آلایندگی خودروها در شهر دیترویت محکوم شناخته شدند. شرکت فولکس واگن پس از اظهار پشیمانی بابت اشتباهی که به گفته مدیران بر خلاف ارزش های شرکت بوده است حاضر به پرداخت جریمه ای 4.3 میلیارد دلاری به این دادگاه شد و این تنها بخشی از جریمه 22 میلیارد دلاری است که دادگاه امریکا برای این شرکت تعیین کرده است. با این حال این شرکت حاضر به مذاکره با مصرف کنندگان داخل اروپا نیست.

این در حالی است که قبلا شرکت جنرال موتور برای سهل انگاری در زمینه استارت خودرو که بیش از 100 کشته به جای گذاشت تنها مجبور به پرداخت 2 میلیارد دلار شد و هیچ مدیری نیز محکوم نشد.

موضوع محکومیت شرکت فولکس واگن در امریکا نشان دهنده سطح متفاوت سختگیری قوانین میان اروپا و امریکا در زمینه آلایندگی و و نقص جدی قوانین اروپا در زمینه حمایت از مصرف کننده است.

 

مطالب رپورتاژ