یک میلیون و 862هزارتن کالا از بندرهای هرمزگان ترانزیت شد:

بندرهای هرمزگان ترانزیت

ناظر گمرکات هرمزگان و مدیرکل گمرک شهید رجایی گفت: یک میلیون و 862 هزارتن کالا ظرف پنج ماهه گذشته از بندرهای این استان به خارج از کشور ترانزیت شده است.

عباس ارزش کالاهای ترانزیت شده را حدود شش میلیاردو 617 میلیون دلار ذکر و اظهار کرد: کالاهای ترانزیت شده طی این مدت نسبت به پنج ماهه سال گذشته از نظر وزنی 18 وارزش دلاری نیز 9درصد افزایش یافته است.

وی اقلام عمده کالاهای ترانزیت شده را سنگ مرمر، اکسید آلومینیوم، برن و پارچه عنوان کرد که به کشورهای عراق، افغانستان، ترکمنستان و اقلیم کردستان عراق ترانزیت شده اند.

ناظرگمرکات هرمزگان خاطرنشان ساخت: در بین پنج بندر فعال این استان بعد از بندرشهید رجایی، بیشترین ترانزیت انجام شده با 28هزارو 351 تن با ارزشی حدود 333هزار دلار به بندر لنگه اختصاص دارد.

علیدادی در ادامه میزان ترانزیت داخلی ( بین مناطق ویژه اقتصادی و آزاد و بنادر) را در پنج ماهه گذشته 171هزارو 733تن به ارزش 791 میلیون دلار عنوان کرد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر وزنی 27درصد و ارزشی (دلار) نیز 10درصد کاهش نشان می دهد.

دراطلاعات منتشره گمرکات آمده است: در استان هرمزگان تعداد پنج بندرتجاری فعال شامل شهید رجایی، شهید باهنر، بندر لنگه، قشم و کیش فعال هستند که در پنج ماهه گذشته ازمحل صادرات کالاهای غیرنفتی چهارمیلیاردو246میلیون دلارارزآوری داشته اند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 57درصد افزایش یافته است.

همچنین درپنج ماهه گذشته (منتهی به شهریورماه) 17میلیون و 527هزارتن کالای غیرنفتی از طریق گمرکات این استان به خارج از کشور صادر شده که نسبت به مدت مشابه پارسال83درصد افزایش نشان می دهد.

مطالب رپورتاژ