۲۲ پروژه دریایی و بندری استان هرمزگان به بهره‌برداری می‌رسد

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان گفت: ۲۲ پروژه دریایی و بندری استان هرمزگان ازجمله ۱۲ دستگاه جرثقیل پیشرفته کشتی به ساحل (گنتری کرین) در بندر شهید رجایی به بهره‌برداری می‌رسد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، اله مراد عفیفی پور درباره پروژه‌های افتتاحی حوزه دریایی و بندری که شامگاه امروز (۲۸ بهمن‌ماه) همزمان با سفر رییس جمهوری به استان هرمزگان صورت می‌گیرد، اظهار داشت: ارزش ریالی این ۲۲ پروژه که به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی آماده بهره‌برداری شده، سه هزار و ۸۵۰ میلیارد ریال و اعتبار ارزی آن، ۱۰۴ میلیون یورو است که بخش عمده آن از محل منابع داخلی سازمان بنادر و دریانوردی و بخشی دیگر نیز از محل جذب سرمایه‌گذاری بخش خصوصی اجراشده است.

وی خاطرنشان کرد: این پروژه‌های سرمایه‌گذاری، توسعه‌ای، عمرانی، فنی و دریایی در بنادر شهید رجایی، شهید حقانی، لنگه، جاسک، چارک و جزایر قشم، هرمز و لاوان اجرایی شده و برای حدود ۲۰۰۰ نفر نیز اشتغال‌زایی مستقیم به دنبال داشته است.

این مقام مسئول احداث سه پایانه نگهداری فرآورده‌های نفتی در بندر خلیج‌فارس، یک پایانه ترانزیتی و صادراتی و یک پایانه ورود و خروج کامیون را ازجمله پروژه‌های سرمایه‌گذاری در بزرگ‌ترین بندر تجاری ایران عنوان کرد که هرکدام طی مدت ۲۴ ماه با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در اراضی پشتیبانی بندر شهید رجایی ایجاد شده است.

به گفته عفیفی پور، اجرای مرحله دوم تأسیسات زیربنایی بندر خلیج‌فارس، لایروبی کانال ورودی بندرگاه هرمز، طرح جامع اطفاء حریق بندر شهید رجایی و تعمیرات اساسی اسکله ۲۰ این بندر، ساخت و نصب اسکله‌های فلزی شناور برای مبادی گردشگری جزیره قشم، بندر شهید حقانی و شناورهای جستجو و نجات در بنادر و جزایر، تعمیرات اساسی دو فروند لایروب و پروژه‌های لایروبی اسکله مواد معدنی و بازگشایی درب ضلع غربی بندرلنگه از دیگر پروژه‌هایی است که به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و همزمان با سفر رییس‌جمهور به پایتخت دریایی ایران افتتاح می‌شود.

 

بهره‌برداری از ۱۲ دستگاه گنتری کرین به ارزش ۱۰۴ میلیون یورو

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان مهم‌ترین پروژه در این فهرست را بهره‌برداری از ۱۲ دستگاه جرثقیل پیشرفته کشتی به ساحل (گنتری کرین) ترمینال کانتینری شماره دو بندر شهید رجایی عنوان کرد و افزود: این جرثقیل‌های فوق سنگین کانتینری از نوع آخرین نسل گنتری کرین سوپر پست پاناماکس، سال ۹۵ در فرصت ایجادشده پس از برجام از یکی از برندهای معتبر دنیا خریداری و نیمه نخست سال گذشته از طریق کشتی به بندر شهید رجایی منتقل شد.

عفیفی پور کل هزینه طراحی، ساخت، حمل، نصب و راه‌اندازی این جرثقیل‌ها را ۱۰۴ میلیون یورو اعلام کرد و افزود: اجرای این پروژه ۲۸ ماه به طول انجامیده و با بهره‌برداری از آن‌ها علاوه بر افزایش ظرفیت کانتینری بندر شهید رجایی به ۵, ۸ میلیون تی ای یو (هر TEU معادل یک کانتینر ۲۰ فوت)، برای شماری بالغ‌بر ۷۰۰ نفر اشتغال‌زایی صورت می‌گیرد.

 

افزایش جرثقیل‌های کشتی به ساحل بندر به ۳۰ دستگاه

وی گفت: با اضافه شدن این گنتری کرین ها، تعداد جرثقیل‌های کشتی به ساحل در بزرگ‌ترین بندر کانتینری ایران از ۱۸ دستگاه به ۳۰ دستگاه افزایش یافته و ظرفیت بندر نیز دو برابر شده است.

به گفته مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان، این تجهیزات دارای طراحی مناسب، ایمنی و عملکرد مطلوب است و به سامانه‌های ضد برخورد، ضد نوسان، محافظت در برابر رطوبت و گردوغبار، قفل طوفان و سیستم‌های روشنایی مناسب مجهز هستند.

وی تصریح کرد: این تجهیزات به‌عنوان پیشرفته‌ترین و بزرگ‌ترین جرثقیل‌های کانتینری در سطح بنادر کشور محسوب می‌شود و بهره‌برداری از آن‌ها، به کاهش زمان توقف کشتی‌ها، افزایش بهره‌وری، ایجاد انگیزه و رضایت‌مندی بیشتر صاحبان کالا، بازرگانان و خطوط کشتیرانی و رونق اقتصادی منجر می‌شود.

وی با بیان اینکه از عمر جدیدترین گنتری کرین های بندر شهید رجایی بیش از یک دهه می‌گذرد، افزود: ۱۲ دستگاه جرثقیل کانتینری جدید علاوه بر بهره‌مندی از نوین‌ترین و روزآمدترین فناوری‌های دنیا، از امکان خدمات‌دهی به کشتی‌های اقیانوس‌پیمای نسل هفتم (سوپر پست پاناماکس) برخوردار هستند.

 

تحریم‌ها نتوانسته توسعه بندر شهید رجایی را متوقف کند

به گفته عفیفی پور، بهره‌برداری از این تجهیزات و تعمیر و نگهداری آن‌ها به لحاظ مکانیکی، الکترونیکی و نرم‌افزاری تماماً توسط متخصصان ایرانی صورت می‌گیرد و هیچ وابستگی در این رابطه به شرکت‌های خارجی نداریم.

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان گفت: شاید تحریم‌ها اثراتی بر صنعت حمل و نقل دریایی کشور داشته باشد اما به هیچ‌وجه نتوانسته روند توسعه شتابان بندر شهید رجایی را دچار خلل و وقفه کند.

 

مطالب رپورتاژ