وزیر راه و شهرسازی

آغاز بزرگترین برنامه‌ بازآفرینی شهری تاریخ ایران

وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد:
آغاز بزرگترین برنامه‌ بازآفرینی شهری تاریخ ایران

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر آفرینش مجدد عناصر استخوان‌بندی محله‌ها، اعلام کرد: برنامه‌ بازآفرینی شهری به ‌عنوان بزرگترین برنامه‌ی توسعه‌ی شهری تاریخ ایران با بازآفرینی 1334 محله در سراسر کشور در اواخر بهمن ماه آغاز می شود.

عباس آخوندی در مراسم اجرای برنامه ملی بازآفرینی شهری با حضور رئیس جمهور در ساختمان شهید دادمان  بیان داشت: در پیمایشی کلی که از وضع کنونی سکونت‌گاه‌های ناکارآمد داشتیم آنها را در قالب 2700 محله در 543 شهر و در 141هزار هکتار مساحت شهری شناسایی کردیم.

وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: بازآفرینی این محله‌ها به معنی بهبود زندگی بیش از 6میلیون خانوار است که اگر حتی 3میلیون واحد مسکونی ظرف 10 سال به‌سازی و یا نوسازی شوند، یکی از بزرگترین برنامه‌های بازآفرینی شهری در تاریخ ایران و حتی در مقیاس بین‌المللی اجرا شده‌است.

 بازآفرینی 1334 محله در برنامه‌ اول

وی اظهارکرد: در برنامه‌ی بازآفرینی شهری به‌عنوان بزرگترین برنامه‌ی توسعه‌ی شهری تاریخ ایران، کار به دو برنامه‌ی پنج‌ساله تقسیم شده‌است. در برنامه‌ی اول 1334 محله منظور شده‌است. بنیان برنامه‌ی ما در گام نخستین آفرینش مجدد عناصر استخوان‌بندی محله‌هاست.

آخوندی با ابراز خرسندی از میزبانی رئیس محترم جمهور و اعضای کابینه دولت دوازدهم توسط ستاد بازآفرینی شهری تصریح کرد: بر این باوریم که براساس سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری مبنی بر واگذاری کار مردم به مردم و سیاستی که مکررا از سوی جنابعالی مبنی بر فعال‌سازی بخش خصوصی اعلام شده و می‌شود، وظیفه‌ی دولت در این ارتباط برنامه‌ریزی و فراهم‌آوری بستر کار برای ساکنان، تسهیل‌گران، توسعه‌گران و سازندگان است.

حمل‌ونقل ریلی حومه‌ای سریع و روان

وزیر راه وشهرسازی در بخشی از سخنان خود خطاب به رئیس جمهور و اعضای ستاد ملی بازآفرینی شهری تاکید کرد:  حمل‌ونقل حومه‌ای سریع و روان؛ و به‌طور عمده ریلی تاثیر مستقیمی بر پاسخگویی به تقاضای مسکن دارد. چرا که عرضه‌ی محیطِ زندگی با کیفیت در حومه با دسترسی سریع، مطمئن و ایمن بین حومه و مرکز موجب کاهش تقاضا از مراکز کلان‌شهرها و گرایش به سکونت به حومه می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی در پایان اظهار امیدواری کرد: مطمئنم که با حمایت بی‌دریغ و راهبری جنابعالی می‌توان گام‌های بسیار بلندتری در اجرای این طرح برداشت و این یاددگاری باشد از جنابعالی برای ملت ایران و نسل آتی.

ستاد بازآفرینی شهری در سطح ملی دارای 21 عضو رسمی بوده که به ریاست رئیس جمهور و نایب رئیسی وزیر راه و شهرسازی تشکیل می شود.

مطالب رپورتاژ