آمادگی ایران و تاجیکستان برای توسعه همکاری‌های گردشگری

تاجیکستان و ایران برای افزایش رفت‌وآمد و توسعه همکاری‌های گردشگری، مذاکره و اعلام آمادگی کردند.

به گزارش سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، ولی تیموری معاون گردشگری دراین‌باره گفت، در سال ۱۳۹۶ جمعیتی بالغ‌بر ۴۹۹۳ نفر از تاجیکستان به ایران سفر کردند که در سال ۹۷ این تعداد ۹ درصد کاهش یافت و به عدد ۴۰۸۵ نفر رسید. همچنین در سال ۹۶ از ایران ۶۲۶۱ نفر به تاجیکستان سفر کرده بودند که در سال ۹۷ سفر ایرانی‌ها به این کشور ۱۴ درصد افت کرد و آمار مسافران ایرانی در تاجیکستان به ۴۸۵۳ نفر رسید. کاهش سفر اتباع دو کشور، تاجیکستان را بر آن داشت تا به مذاکره با ایران بنشیند.

تیموری در ادامه از علاقه‌مندی تاجیک‌ها برای افزایش رفت‌وآمدهای گردشگری سخن گفت و افزود: «مذاکراتی با معاون گردشگری تاجیکستان برای توسعه همکاری‌ها با توجه به اشتراکات فرهنگی دو کشور صورت گرفته است. تاجیکستان بسیار علاقه‌مند است رفت‌وآمد گردشگران دو کشور بیشتر شود.»

معاون گردشگری با اشاره به اینکه در آینده تبادلات گردشگری دو کشور افزایش خواهد یافت، ناهمخوانی خط نوشتاری ایران و تاجیکستان را مشکل عمده‌ای در سرعت به نتیجه رسیدن تعاملات دانست و افزود: درست است که زبان دو کشور فارسی است اما خط نوشتاری آن‌ها با فارسی ما فرق دارد، برای همین اقلام تبلیغاتی موجود در تاجیکستان قابل‌استفاده نیست و لازم است محصولات تبلیغاتی تازه‌ای با خط نوشتاری تاجیک‌ها داشته باشیم.

وی افزود: تاجیکستان جزو بازارهای در اولویت نخست گردشگری نبوده و هدف اصلی ایران برای جذب گردشگر نیست، برای همین این نگرانی وجود دارد با ایجاد تسهیلاتی در صدور ویزا مثل لغو و یا حتی کاهش هزینه آن، خروجی از ایران به سمت کشور مقابل بیشتر شود؛ بنابراین در مذاکره با مقام گردشگری تاجیکستان تأکید شد که در گام نخست به معرفی ایران و برگزاری تورهای آشناسازی برای رسانه‌ها و فعالان گردشگری این کشور بپردازیم. از هیئت گردشگری این کشور که علاقه‌مند به توسعه روابط گردشگری بود، نیز دعوت شد به ایران سفری داشته باشند که از آن استقبال شد.

تیموری ادامه داد: طرف تاجیکی علاقه‌مند بود از تجربه ایران در گردشگری و به‌ویژه آموزش بهره ببرد که برای همکاری در این بخش مذاکراتی صورت گرفت.

 

مطالب رپورتاژ