نوذرپور- رییس جامعه مهندسان شهرسازی ایران

اجرای قانون جدید مدیریت شهری،کلید خروج پایتخت از بن بست

رییس جامعه مهندسان شهرسازی ایران در گفتگو با ماهنامه “صنعت حمل ونقل” اعلام کرد:

 

تهران به عنوان پایتخت ایران در زمره شهرهایی است که به لحاظ مدیریت شهری از ساخت و ساز گرفته تا حمل و نقل از گذشته با معضلات فراوانی روبرو بوده است. درشرایط کنونی با توجه به اینکه بیش از 4 ماه از فعالیت شورای شهر وشهردار جدید تهران می­گذرد به نظر می­رسد اصلاح ساختارهای اساسی در مدیریت شهری پایتخت بیش از پیش به یک ضرورت اجتناب ناپذیر تبدیل شده باشد. اگر روند کنونی تهران در ساخت وساز و حمل ونقل به همین منوال ادامه پیدا کند، به طور قطع در آینده­ای نه چندان دور شاهد اتفاق­های ناگواری در پایتخت خواهیم بود که دود آن به چشم پایتخت نشینان می­رود و به طور حتم مدیریت شهری در وقوع این اتفاق نقش موثری خواهد داشت. به منظور ارایه راهکارهای مفید برای خروج تهران از بن بست کنونی در حوزه­های مختلف شهری، نظرات دکتر علی نوذرپور رییس جامعه مهندسان شهرسازی ایران را جویا شدیم. قابل ذکر است قسمت اول مصاحبه با دکتر نوذرپور در شماره 358 ماهنامه صنعت حمل ونقل در مهر ماه گذشته به چاپ رسیده است.

 

در شرایط کنونی وضعیت حمل­ونقل تهران را چگونه ارزیابی می­کنید و چه راهکارهایی برای اصلاح ساختار بخش حمل­ونقل در پایتخت ارایه می­دهید؟

بر اساس قانون برنامه 5 ساله پنجم توسعه و قانون برنامه 5 ساله دوم شهرداری تهران، باید30 درصد از سفرهای درون شهری در شرایط کنونی با مترو انجام شود ولی آمار سفرهای درون شهری با مترو در شرایط فعلی به 15 درصد هم نمی­رسد. وقوع این اتفاق یعنی50 درصد از هدف تعیین شده برای تهران در قانون برنامه 5 ساله تهران محقق نشده است و این در حالی است که در سایر کلانشهرهای کشور سهم جابجایی برای مترو 10 درصد است.

اتوبوس­ها حدود 25 درصد از جابجایی­های درون شهری تهران را بر اساس برنامه بر عهده دارند. حدود6200  اتوبوس در تهران در حال رفت وآمد هستند و از این میزان تا پایان امسال 75 درصد به سن فرسودگی می­رسند. به طوری که تا پایان امسال شهردار جدید باید اتوبوس­هایی با بالای سن 8 سال را نوسازی کند زیرا تردد آنها موجب آلودگی می­شود.

در حوزه تاکسیرانی تا سال گذشته اتفاق خاصی در تهران رخ نداد. از330 هزار تاکسی موجود در کل کشور که باید با اعطای تسهیلات نوسازی می­شدند، حدود 55 هزار تاکسی نوسازی شده است که سهم تهران از این میزان حدود 15 هزارتاست.

بنابراین حمل و نقل عمومی در تهران از مترو گرفته تا اتوبوس و تاکسی که باید حدود 75 درصد از جابجایی­ها را به عهده داشته باشد، در شرایط کنونی فقط پاسخگوی60 درصد نیاز حمل و نقل این کلان­شهر است. در کشور سهم حمل و نقل عمومی به 45 درصد رسیده در حالی که در ابتدای برنامه پنجم 54 درصد بود و وقوع این اتفاق به این معنی است که اتوبوس­ها متناسب با ظرفیت توسعه­ای افزایش نیافته­اند.

ادامه این مصاحبه را می توانید در شماره 359 ماهنامه صنعت حمل و نقل بخوانید

مطالب رپورتاژ